DAMERNAS VÄRLD GULDKNAPPEN 2020 Möt de nominerade: MAYLA STOCKHOLM
Maylas design är skandinaviskt stilren, med en dragning åt det feminina, och märket är i dag hundra procent veganskt. Nu är Marlene Abraham nominerad till Damernas Värld Guldknappen



Maylas design är skandinaviskt stilren, med en dragning åt det feminina, och märket är i dag hundra procent veganskt, certifierat av PETA. Marlene Abraham designar med en global och självständig kvinna i åtanke.
– De senaste åren har vi jobbat för att göra Mayla till ett genuint hållbart varumärke vilket innebär att vi sätter miljö, djur och människor i första hand. Som ett naturligt steg i hållbarhetsresan har Mayla blivit ett 100 procent veganskt märke, certifierat av PETA. Certifieringen garanterar att allt producerat från Mayla är helt fritt från animaliska fibrer.
Hur har 2020 varit för er?
– Utmanande men också hoppfullt. Vi började året med att bli PETA-certifierade, vilket är resultatet av många säsongers arbete. I mars kom pandemin och då handlade det om att överleva, med fokus på här och nu. Trots det mycket utmanade året har vi lyckats behålla all personal och hittat nya sätt att arbeta på. Vi deltog i den digitala Stockholm Fashion Week och till årsskiftet öppnar vi en ny butik på NK i Stockholm. Vi satsar på att växa digitalt med den ökade näthandeln och står redo för expansion efter Covid-19.



På vilket sätt representerar ditt varumärke utmärkt svensk design?
– Sverige är ett jämlikt, inkluderande land känt för hållbar och stilren design. Mayla gör hållbara kollektioner med en stilren, men mer feminin, version av den skandinaviska stilen. Kollektionerna är designade för en modern kvinna mitt i livet. Plaggen ska underlätta vardagen, vara enkla att klä upp och ner, oavsett om det gäller lunchmötet, dagislämningen eller middagsdejten. Eftersom alla material är veganska och hållbart framtaga är materialen utgångspunkten för kollektionen, vilket innebär att hållbarhetsarbetet påbörjas innan skissen ens är på papperet.
Berätta om Mayla Stockholms hållbarhetarbete?
– Framtagandet av material har den största miljöpåverkan. Vi arbetar efter HIGG Material Sustainability Index för att jämföra material och mäta vårt klimatavtryck. Från hösten 2019 arbetar vi endast med hållbara material, och från 2020 är Mayla ett helt veganskt varumärke, certifierat av PETA, världens största djurrättsorganisation. 80 procent av kollektionen är plantbaserad och materialen är ENKA, Ecovero, Refibra, Tencel och organisk bomull. ENKA och Ecovero, som ersatt siden, kommer från de skandinaviska skogarna och har en helt europeisk och transparent försörjningskedja. Under de senaste åren har vi flyttat 80 procent av vår produktion från Kina till Europa, mestadels Portugal, vilket innebär kortare transportsträckor och bättre kontroll över arbetarnas villkor, samt att vår uppförandekod efterlevs. Designmässigt vill vi inspirera våra kunder att bygga smarta, hållbara garderober, med genomtänkta och långsiktiga köp och i vår kommunikation försöker vi inspirera om veganska och hållbara material samt hur man bygger en smart garderob med långsiktiga investeringar.



Varför förtjänar Mayla Stockholm att vinna Damernas Värld Guldknappen?
– För modebranschen finns inget viktigare än att ställa om till hållbar produktion och konsumtion. Priset skulle sprida vårt budskap hur vi tänjer på och utmanar gränserna genom att skapa miljömedvetet och djurvänligt mode.
De övriga nominerade i Damernas Värld Guldknappen 2020 är Peak Performance och Bite Studios.
DAMERNAS VÄRLD GULDKNAPPEN
• Det första priset delades ut 1982, vilket gör det till Sveriges äldsta modepris.
• Priset delas i dag ut i tre kategorier: Guldknappen och Guldknappen Accessoar är båda jurypris, och Knappnålen – som går till ett nytt modemärke och dess designer – utses av Damernas Världs redaktion.
• Vinnarna får en äkta guldknapp med sina namn ingraverade av Bengt Liljedahl, svensk silversmed och formgivare.
• Nordiska Museet adderar plagg från Guldknappsvinnarna till sina samlingar varje år.
• 2019 års vinnare var Haglöfs, Eytys och Avavav.
• I årets jury sitter Lisa Pettersson (juryns ordförande och modechef Damernas Värld), Jonna Bergh (chefredaktör Damernas Värld & STYLEBY), Maria Montti (stylist), Eva Lindström (VD Image Group), Catarina Midby (generalsekreterare Swedish Fashion Association, Showit Kidane (pr-chef Hoss Angency) och Carin Wester (designchef Åhléns).