DAMERNAS VÄRLD GULDKNAPPEN ACCESSOAR 2020 Möt de nominerade: ANNY NORD
Anny Nord är det Båstad-baserade skomärket som ger oss skor och stövlar med distinkt, stark design. Nu är märket nominerat till Damernas Värld Guldknappen Accessoar.
Anny Nord är det Båstad-baserade skomärket som drivs av Mia Bencker, som ger oss skor och stövlar med distinkt, stark design – utan att ta ut detta på bekvämligheten. Märket har charmat många modekvinnor (och popstjärnan Ariana Grande).
– Vi är en snäll rebell i skouniversum. Vi designar med ett minimalistiskt uttryck och maximalt hjärta, säger Mia.
Hur har det här året varit för er?
– Omtumlande! 2020 är ett år som vi kommer att se tillbaka på med blandade känslor från skräck till förtjusning. COVID-19 lade sig som en mörk skugga och det var som en rullgardin som gick ner. Våra fabriker och underleverantörer sattes i lockdown och plötsligt stod allt liksom stilla. Jag hoppas att vi, hela världen, tar lärdom av vad som hänt och att det kan komma något positivt ur det mörka. Det är viktigt att stanna upp och få sig en rejäl tankeställare, att bli mer medveten om världen omkring en och hur vi bättre kan skydda den. Vi har haft en väldigt tur, vi och våra samarbetspartners har hälsan i behåll, vi är en liten organisation och har kunnat hämta oss relativt snabbt. Vi har haft lyckan att under årets andra hälft få in nya och jätteintressanta kunder på nya marknader och vi levererar nu Anny Nord skor både till Paris och New York, så vi ser väldigt positivt på framtiden. Men det har varit en bergochdalbana från att ena dagen inte ha någon produktion till att nästa dag skicka stövlar till Ariana Grande.
På vilket sätt representerar ditt varumärke utmärkt svensk design?
– Det tycker jag nog är upp till andra att bedöma, däremot är jag väldigt stolt över vår produkt. Den skandinaviska avskalade designestitiken är en självklar del i vårt dna. Färgpaletten kommer oftast från utanför vårt fönster, vårt kontor och designstudio ligger på skånksa västkusten utanför Båstad. Med bokskogen i ryggen och havet framför oss har vi privilegiet att inspireras av den svenska naturen varje dag. Riktigt god design för mig är att kunna förena form och funktion – det ska gå att dansa i ett par skor, inte bara sitta på en barstol och se snygg ut. God design är för mig också väldigt mycket i detaljerna, varje liten detalj måste fungera tillsammans: Varje not måste liksom hänga ihop för att hela sången ska bli bra. God design ska inte bara vara estetiskt tilltalande utan att den också är god mot sin bärare, mot sin omgivning, mot människorna som tillverkar den och mot jorden den går på, det tycker jag är utmärkt. Det är mitt mål.
På vilket sätt är ditt varumärke affärsmässigt och hur försöker ni arbeta mer hållbart?
Att vara affärsmässig för mig är att vara ”i tiden”. Att ha ett öra mot marknaden och ett mot framtiden; att spegla tiden vi lever i och kunna anpassa produkten därefter. Vi har valt att bara utveckla två kollektioner per år, både för att det är kostsamt att ta fram kollektioner, men också för att det kräver mycket övriga resurser. Överprouktion anser jag varken som affärsmässigt hållbart eller etiskt/miljömässigt hållbart. Därför har vi valt att dra ner på tempot och satsa på kvalitet över kvantitet.
Varför förtjänar Anny Nord att vinna Damernas Värld Guldknappen Accessoar?
– För att visa att med hårt arbete, mycket mod, ett ton av envishet och en egen stil, så går det, som ensam tjej, att skapa ett oberoende modevarumärke med internationellt potential. Jag tror att vi har lyckats att hitta ett eget ”svensk-rebelliskt” designuttryck i vår kombination av avskalad svensk form, demokratiska värderingar och ett stänk av rock 'n roll.
De övriga nominerade i Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2020 är Susan Szatmáry och Louis Abel.
DAMERNAS VÄRLD GULDKNAPPEN
• Det första priset delades ut 1982, vilket gör det till Sveriges äldsta modepris.
• Priset delas i dag ut i tre kategorier: Guldknappen och Guldknappen Accessoar (instiftades 2010) är båda jurypris, och Knappnålen – som går till ett nytt modemärke och dess designer – utses av Damernas Världs redaktion.
• Vinnarna får en äkta guldknapp med sina namn ingraverade av Bengt Liljedahl, svensk silversmed och formgivare.
• Nordiska Museet adderar plagg från Guldknappsvinnarna till sina samlingar varje år.
• 2019 års vinnare var Haglöfs, Eytys och Avavav.
• I årets jury sitter Lisa Pettersson (juryns ordförande och modechef Damernas Värld), Jonna Bergh (chefredaktör Damernas Värld & STYLEBY), Maria Montti (stylist), Eva Lindström (VD Image Group), Catarina Midby (generalsekreterare Swedish Fashion Association, Showit Kidane (pr-chef Hoss Angency) och Carin Wester (designchef Åhléns).