Vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2015 är ...
De vill göra världen, och sig själva, lite gladare. Då hjälper ett par randiga, färgglada Happy Socks-strumpor som i dag sitter på fötter världen över. Vi säger Grattis till två vinnare som gärna har kul på jobbet.
Mikael Söderlindh och Viktor Tell målar gärna upp bilden av hur de en riktigt grå aprildag, i väntan på ännu en vår som aldrig riktigt kommer, kläckte idén om att sprida lite glädje med hjälp av färgglada strumpor. En enkel men inte desto mindre genial idé, skulle det visa sig.
– Vi bestämde oss direkt där och då att nu kör vi. Morgonen efter registrerade vi bolag, mailade fabriker och inom tre veckor åkte vi till en fabrik i Istanbul och beställde 60 000 par strumpor, berättar Mikael Söderlindh.
När märket sedan lanserades i augusti var det på traditionellt vis. Fram med strumpportföljen och knacka dörr.
– Och så småningom fick den där portföljen åka till andra länder, gå på mässor och knacka dörr där, säger Victor Tell.
En ödmjuk beskrivning av hur Happy Socks har lyckats att slå internationellt. I dag finns Happy Socks i 70 länder, och är ekonomiskt en riktig framgångssaga som bara fortsätter att växa. Att börja nosa på fler områden inom mode är dock inte aktuellt.
– Vi växer inom vårt segment. Vi började med strumpor och känner att underkläder är en naturlig koppling, men det är där vi vill hålla oss. Sedan kan man utveckla nya saker inom det, men det känns onödigt att gå in i denimbranschen liksom, säger Viktor Tell.
Vad är det som ligger bakom framgången?
– Vi är precis som många andra svenskar duktiga på att skapa en image, en design och förpackning som är framgångsrik utomlands. På så sätt är vi en del av det svenska modeundret. Vi svenskar är bra på att alltid göra alltig 3.0, vi tar en grej som vi ser behövs och så gör vi det lite bättre. Vi är bra på att avläsa trender globalt också, för att vi är så ängsliga för att göra fel. Därför blir det också ofta ganska rätt, säger Mikael Söderlind.
Juryns motivering
”En grå aprildag ville den kreativa duon göra något skoj. Att sprida färgglädje som affärsidé visade sig vara ett lyckokast. Genom rätt image, design och förpackning lyckades företaget bli världsledande inom sitt segment. I dag finns glada Happy Socks över hela världen, därför är Viktor Tell och Mikael Söderlindh värdiga vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2015.”
Vill du läsa mer om Mikael Söderlindh och Viktor Tell så missa inte en längre intervju i Damernas Värld nummer 11.
Här kan du även läsa en intervju med alla nominerade till Damernas Värld Guldknappen Accessoar.
FAKTA Mikael Söderlindh och Viktor Tell
Ålder: 37 och 34.
Bor: På Lidingö och i Stockholm.
Aktuella: Som vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2015.
Av Lisa Stevik
Foto Daniel Stigefelt
Damernas Värld Guldknappen i samarbete med