Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa damernasvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Hållbarhetsredaktören: "Missguideds 12 kronors-bikini är ett hån mot miljön"

Medan oroväckande bilder av Grönlands rekordsnabbt smältande isar sprids på nätet väljer brittiska Missguided att sälja bikinis för 12 kronor styck. Den bekymrade nyheten får Damernas Världs hållbarhetsredaktör Marika Cederlund att undra vilka konsekvenser som krävs innan vi ska mättas av det snabba modet.

Danske klimatforskaren 

Steffen Olsens virala bild av den pool av turkost, smält isvatten som i år skapats rekordtidigt på Grönlands isar har höjt diskussionen om vår pågående miljökris ytterligare ett snäpp. På den andra sidan av spektrat pågår diskussionen om fast fashion-märket Missguideds senaste marknadsföringskampanj: bikinis för 1 pund styck, knappa 12 kronor – överdel och underdel inkluderat.

https://twitter.com/RasmusTonboe/status/1139504201615237120?ref_src=twsrc%5Etfw

 

Bikinin, som släpptes tidigare i veckan och sålde slut direkt, består av en svart topp och underdel gjord av polyester. Den säljs för andra sommaren i rad, enligt Missguided själva för att "ge en present till Missguideds kunder för att fira tio år av att stärka kvinnor". Företaget fyller alltså tio år.

LÄS MER: Varför du ska välja Econyl® – hållbara badkläder av gamla fiskenät

Missguideds 12 kronors-bikini har skapat diskussioner på nätet – många är rasande på företaget, men samtidigt har 12 kronors-badkläderna sålt slut.

Stärka kvinnor hur då, undrar jag. En bikini för 12 kronor stärker knappast de kvinnor som syr kläderna i Bangladesh, Kambodja eller Etiopien. En bikini för 12 kronor stärker knappast kvinnliga konsumenter genom att pracka på dem köphets. En bikini för 12 kronor stärker knappast kvinnorna som kämpar för vårt klimat – polyester som material är inte direkt önskvärt, då det inte kan brytas ned naturligt.

Att sälja kläder till detta låga pris är ett inte bara ett hån mot naturen, utan även mot varumärkets kunder

Tusentals av dessa badkläder har redan klickats hem i ren hets, och de kommer att användas ett par gånger i sommar för att sedan slängas när de tappat passformen. Att sälja kläder till detta låga pris är ett inte bara ett hån mot naturen, utan även mot varumärkets kunder. Jag undrar när vi ska mättas av modets allt snabbare spinnande cykel? Katastrofen i Plaza Rana väckte vår uppmärksamhet för en stund.

Men inte tillräckligt. 

Nu riktas alla ögon mot Grönlands smältande isar – snälla, låt det inte vara bara för ett ögonblick.

LÄS MER: Hållbarhetsredaktören: 5 modevanor jag lovar att ta till mig – gör det du med

Här hittar du alla Damernas Världs artiklar om miljösmart mode.