Zalando släpper hållbart designsamarbete med nio skandinaviska designers
Filippa K, Bruuns Bazaar, House of Dagmar och Designers Remix är bara några i raden designers som deltar i Zalandos första stora designsamarbete med hållbarhet och transparens står i fokus.
Nätjätten Zalando har påbörjat sin resa mot att bidra till hållbar shopping. Senast i raden initiativ är deras designsamarbete där nio skandinaviska designers har skapat en årig kapselkollektion tillsammans, med fokus på tidlösa plagg och hållbara materialval, som går under namnet Small steps, big impact.
I samarbetet ingår Blanche, Bruuns Bazaar, Designers Remix, Filippa K, Han Kjøbenhavn, Holzweiler, House Of Dagmar, Libertine Libertine och Won Hundred. En av huvudpelarna i samarbetet var transparens och att dela med sig av sin kunskap kring hållbarhet.
Vi kan inte konkurrera och vara hemlighetsfulla kring hållbarhet



– Jag tror att vi har en starkare röst tillsammans. Det är väldigt viktigt för oss att alla samarbetar och visar upp en enad front. Och att visa att vi alla har hållbara värderingar. Det är inget vi kan vara konkurrera och hemlighetsfulla kring, utan vi vill dela med oss av vår kunskap, säger Jodi Everding, hållbarhetschef på Filippa K, om samarbetet till Damernas Värld.
Filippa K bidrog till samarbetet genom att nylansera populära plagg från tidigare kollektioner med nya tyger.
– Vi att bidra med plagg som sålt bra hos oss och som har tidlös design. Sen hade vi överblivet material, så det var ytterligare en del av hållbarhetstänket – att återvinna det i nya former och att sätta in dem i ett nytt sammanhang, fortsätter Jodi.



Resultatet från de nio designernas samarbete blev en vårkollektion i dova, naturnära färger med pastelliga inslag. Alla plagg ska gå att matcha med varandra – oavsett vilket märke de kommer från – och huvudsyftet är att de ska vara tidlösa för att vara lika stilsäkra om tio år. Man ville även synliggöra plaggens hållbara ursprung och är noga med att skriva ut var materialen kommer ifrån och på vilket sätt de bidrar till ett mer miljövänligt mode.
– Vi vet att många av våra kunder kräver produkter som inte bara är av hög kvalitet och moderiktig design, men som även har hållbara fördelar. En plattform som vi med över 29 miljoner aktiva kunder i 17 länder vet att vi kan påverka kravet på hållbart mode, säger Lena-Sophie Roper, Head of Buying Premium and Sports på Zalando, o initiativet.
Kollektionen är Zalandos första kollektion med totalt fokus på hållbarhet och släpps på plattformen idag.


