Foto: Getty

Hur bra är Brads hudvård? Skönhetsredaktören om kändisproblemet i hudvårdsvärlden

Allt fler kändisar lanserar hudvård – både här i Sverige och utomlands. Nyligen har flera nya kändismän tagit sig in i branschen – till exempel Brad Pitt och Travis Barker – med serum för ansiktet som kostar flera tusen kronor. Men hur bra är hudvården? Skönhetsredaktör Anja Skeppe Grahn är kritisk.

Anja Skeppe Grahn

Intresset för hudvård bland är enormt och intensifierades ytterligare under pandemin. Det är en hobby som många lägger mycket pengar på – och är väldigt insatta i. Något som kändisarna verkar glömma bort när de lanserar sin hudvård.

Kändisar har använts länge i marknadsföringen av hudvård och några var tidiga med egna hudvårdsmärken, som Emma Wiklund och Gwyneth Paltrow, men på senare tid har det startats otaliga hudvårdsmärken, även av personer som aldrig någonsin uttryckt ett intresse för hudvård. Kändisar tränger igenom bruset och folk är nyfikna, men jag blir ändå irriterad på att de ganska skrupelfritt utnyttjar sin ställning för att få oss att köpa saker som de själva inte brinner för, när det finns så många andra duktiga hudvårdsentreprenörer där ute.

I intervjuer verkar Brad knappt veta vad en hudvårdsrutin är för något, samtidigt vill han sälja en kräm för 300 euro till oss. Däremot har han erkänt att han inspirerats av sitt ex Gwyneth Paltrows succé med Goop. Att kvinnor är de största konsumenterna av hudvård verkar dock inte ha undgått de här kändismännen, så självklart är deras hudvård ”unisex”.  

Just nu har kändishudvården ett trovärdighetsproblem

Om Brad ger mig en tutorial på sin kvällsrutin och Jared delar med sig av sina specialkunskaper i produktutveckling kan jag kanske ändra mig, men just nu har kändishudvården ett trovärdighetsproblem. Och det gäller inte bara männen. För en kändis vackra hud beror ofta på så mycket mer än personens hudvård, som avancerade hudvårdsbehandlingar på klinik och plastikkirurgi, daglig hjälp av en makeupartist, strikt specialdiet och självklart även gener – inte deras omfattande kunskaper inom dermatologi och kemi. Jag som har jobbat och granskat skönhetsbranschen i över 15 år har svårt att tro att Jennifer Lopez helt rynkfria ansikte är ett resultat av olivoljan i hennes hudvård, som hon själv hävdar. Kim Kardashian har åtminstone varit relativt öppen med sina behandlingar. 

Anja Skeppe Grahn, skönhetsredaktör på Damernas Värld.

Hur är då innehållet kändisprodukterna? 

Det innehåller oftast bra, men helt vanliga hudvårdsingredienser. Som C-vitamin, squalane, sheasmör, glycerin och centella asiatica. De marknadsförs ofta med det något vaga begreppet ”clean”. När jag läser ingredienslistan i Brad Pitts och Kim Kardashians hudvård tycker jag att den är lite väl dyr för vad man faktiskt får. Tanken är ju att de ska appellera till många och då blir resultatet ganska mjäkigt. Och i en marknad som redan svämmar över av produkter känns det inte som de tillför någonting väsentligt.

Sök dig till en hudterapeut och inte en kändis.

Är du ute efter en betydande effekt av din hudvård – sök dig till en hudterapeut och inte en kändis. 

Gwyneth Paltrow och Victoria Beckham.

Om jag ska tipsa om kändishudvård som jag faktiskt gillar? Emma S och Gwyneth Paltrows Goop, kvinnor som använder hudvård och delar med sig av sina rutiner och kunskaper. Victoria Beckhams samarbete med Augustinus Bader är också toppen. 

Emma Wiklund.

LÄS MER: Kändismännen satsar på egna skönhetsmärken