Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa damernasvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Charlotte Perrelli berättar historien bakom sina Mello-outfits.
Charlotte Perrelli berättar historien bakom sina Mello-outfits.
Charlotte Perrelli berättar historien bakom sina Mello-outfits.
1 AV 2
Charlotte Perrelli berättar historien bakom sina Mello-outfits.
Foto: TT Nyhetsbyrån
2 AV 2

Charlotte Perrelli om sina schlagerlooks – 20 år av glitter och glamour

För 23 år sedan uppträdde Charlotte Perrelli för första gången i Melodifestivalen iförd silvercape och matchande byxor.

Hennes insats ledde till vinst i Eurovision och blev början på en lång schlagerresa, fylld av en mängd spektakulära scenplagg.

Här berättar Charlotte personligen om tio ikoniska Mello-outfits.  

Charlotte Perrelli är en veteran i artistsverige – men också en av de artister som lägger mest resurser i fråga om både tid och pengar på det hon bjuder publiken på i klädväg under sina uppträdanden. 

– För mig blir det som att klä mig i rollen som mitt artist-jag. Jag går ju aldrig upp på scen i gummistövlar eller utan smink, som när jag hämtar barnen från förskolan. Det skulle ju bli totalt ointressant för publiken. Det handlar mycket om att ge folket vad de vill ha, säger Charlotte.

I fråga om Mello-kläder finns ingen direkt budget

Charlotte Perrelli har medverkat i Melodifestivalen många gånger på olika sätt – deltagare, programledare och mellanakt – i samtliga fall har hon gjort ett stort intryck. Och då inte bara musikaliskt, utan även visuellt. Och det bästa av allt? Allt finns sparat!

– Alla finns hemma i mitt dressingroom, jag sparar allt. Vissa plagg hamnar även på museum eller har ställts ut i diverse olika sammanhang. Många av mina outfits från Mello har bland annat hamnat på en utställning med Lars Wallin och looken från Eurovision 1999 har visats på ABBA The Museum vid en utställning med Eurovision tema. 

Och om du undrar Charlottes Melodifestivalen 2021-budget i fråga om kläder ser ut så är svaret: Det finns ingen!

– I fråga om Mello-kläder finns ingen direkt budget, utan då handlar det mer om vad jag vill ha till mitt nummer, säger Charlotte. 

Följ med på en över tjugo år lång resa i Mello-mode tillsammans med en av våra mest älskade underhållare, och hör Charlotte Perrelli själv berätta om sina otroliga Mello-outfits.  

1999: Tusen och en natt (Melodifestivalen)

Charlotte Perrelli (då Nilsson) i ”konservburken skapad av Lars Wallin
Charlotte Perrelli (då Nilsson) i ”konservburken skapad av Lars Wallin
Charlotte Perrelli (då Nilsson) i ”konservburken skapad av Lars Wallin
1 AV 2
Charlotte Perrelli (då Nilsson) i ”konservburken skapad av Lars Wallin
Foto: Toni Sica / TT NYHETSBYRÅN
2 AV 2
Foto: TONY SICA / TT NYHETSBYRÅN

– Jag älskade den här outfiten, men tidningarna skrev att jag såg ut som en vandrande konservburk. Idag tycker jag det är ganska roligt. Vi lät även sy upp en matchande topp i samma material som capen och byxorna, men i sista sekund bestämde vi oss för att det blev lite för mycket. Det här var också första gången jag bar Lars Wallin och jag kände mig riktigt cool. 

1999: Take me to your heaven (Eurovision Song Contest)

Den ”spraymålade” looken glömmer vi aldrig!
Den ”spraymålade” looken glömmer vi aldrig!
Den ”spraymålade” looken glömmer vi aldrig!
1 AV 2
Den ”spraymålade” looken glömmer vi aldrig!
Foto: NATI HARNIK / AP
2 AV 2
Foto: TOBIAS RÖSTLUND / TT NYHETSBYRÅN

– När jag sedan gick vidare till Eurovision kände vi att vi ville göra något helt annat och tog fram denna outfit tillsammans med designern Susanne Rehnström. Målet var att köra på en look som var spektakulär, och som folk skulle komma ihåg en lång tid efter. Tanken var att jag skulle se spraymålad ut. Det var därför plaggen satt så tajt och tyget var väldigt tunt. Idag tycker jag inte att looken är speciellt snygg, men den fyllde definitivt sin funktion. Den var något man aldrig hade sett tidigare. 

2003: Flickorna från Småland (programledare och mellanakt Melodifestivalen)

Med Lena Philipson (som absolut skulle ha vita kläder) i trendriktiga fransklänningar från Marina Kereklidou.
Med Lena Philipson (som absolut skulle ha vita kläder) i trendriktiga fransklänningar från Marina Kereklidou.
Med Lena Philipson (som absolut skulle ha vita kläder) i trendriktiga fransklänningar från Marina Kereklidou.
1 AV 2
Med Lena Philipson (som absolut skulle ha vita kläder) i trendriktiga fransklänningar från Marina Kereklidou.
Foto: Claudio Bresciani/TT / TT NYHETSBYR¿N
2 AV 2
Foto: JAN COLLSIÖÖ / PRESSENS BILD

– Jag och Lena Philipsson höll i en deltävling tillsammans och sjöng Flickorna från Småland i var sin fransklänning. Det var Marina Kereklidou som designade dem. Jag minns att Lena absolut ville ha den vita så det fick bli svart för mig. 

2004: Programledare (Melodifestivalen)

Med Ola Lindholm på finalen av Melodifestivalen 2004. Foto: Karin Törnblom/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Det var Lars Wallin som sydde den här klänningen med guldinslag. Den hade även ett långt släp som jag kunde ta av, minns jag. Under den här perioden hade jag precis varit gravid och jag kände mig väldigt svullen. Därför tyckte jag också det var svårt att hitta plagg som jag kunde vara bekväm i, men den här funkade bra.   

Bysten fick täckas med spets, smart trick! Foto: Karin Törnblom/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Den här gröna klänningen minns jag hade en kupa som var alldeles för liten så vi fick köpa svart spets att sy på för att dölja halva bysten. Personligen tycker jag nog att den här looken såg lite knasig ut, haha. Den var också köpt så jag kommer inte ihåg vart den kommer ifrån. 

2008: Hero (Melodifestivalen)

Klänningen som senare blev kopierad av Jean-Paul Gaultier. Foto: Mattias Hansson/TT / TT NYHETSBYRÅN

 – Jag gillade verkligen den är klänningen. Det var korsettspecialisten Matilda Modig som sydde dem och för att vi skulle hålla samma linje under alla framträdanden och repetitioner tillverkade hon tio olika korsetter som jag bar utanpå kläderna under repetitionerna. Det jobbigaste var att det inte gick att böja sig i dem, och de hade bestämt sig för att jag absolut var tvungen att sitta i greenroom, så jag fick stå och hänga mot stolen på något konstigt sätt. 

 

2008: Hero (Eurovision Song Contest)

En guldfavorit i silver! Foto: Fredrik Sandberg / TT / TT NYHETSBYRÅN

– En dansare som var med i svenska Mello, och som hade fått förfrågan att dansa bakom en tjej för ett annat land i Eurovision visade min Hero-look för henne. Hon i sin tur visade upp den för designern Jean Paul Gaultier. Sedan sydde han upp världens fräckaste klänning till henne som fick min att se ut som en sämre kopia. Därför bestämde vi oss för att ändra på min look litegrann inför Eurovision. Även denna gång var det Matilda Modig som sydde klänningen med hjälp av designern Mattias Stafsing. Den blev snygg tycker jag, men hennes slog min med hästlängder. 

 

2010: Holding out for a hero (mellanakt Melodifestivalen)

Nanne, Charlotte och Sonja iförda ”ett hemmabygge”. Foto: Maja Suslin / TT / TT NYHETSBYRÅN

– Det här numret gjorde jag tillsammans med Nanne Grönvall och Sonja Aldén och jag tycker vi var jättesnygga. Det var faktiskt min syrra som bestämde vad vi skulle ha på oss och fixade Stefan Wåhlberg som designade dem. Plaggen var ju lite hemmasnickrade, men jag tycker ändå att de passade i sitt sammanhang och det blev tre riktigt häftiga looker tillslut. 

2012: The Girl (Melodifestivalen)

Charlotte i en korsett vi aldrig glömmer. Foto: SVEN LINDWALL

– Min stylist Mattias Stafsing ritade tillsammans med William Wahlström upp denna som vi lät sy upp. Den var liksom utbyggd över höfterna och väldigt kaxig. Skorna från Christian Louboutin tycker jag också var balla. De var täckta med nitar och vi sydde även själva upp ett spänne med nitar som jag bar över vristen så att de skulle sitta kvar när jag dansade. Jag hade sjukt ont i fötterna, men det var värt det.

2016: Här står jag (mellanakt Melodifestivalen)

Stort hår och en otrolig klänning: Full pott, Charlotte! Foto: Karin Törnblom/TT / TT NYHETSBYRÅN

 – Den här klänningen är från Balmain och jag tycker den var otroligt cool, snygg och väldigt schlagerpoppig. Tillsammans med det stora håret blev en perfekt look som också var helt rätt i tiden. Jag beställde den faktiskt på nätet och det blev ingen billig historia kan jag säga. 

2017: Mitt liv (Melodifestivalen)

Sober snygg look i Melodifestivalen. Foto: Karin Törnblom/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Den här looken måste jag säga påminner lite om den jag bar 1999, designad av Lars Wallin med en body, ett par cigarettsmala siluettbyxor och en lång cape. Vi blingade till capen lite vilket blev snyggt och effektfullt i ljuset och jag blev faktiskt väldigt nöjd. Det såg sobert och coolt ut vilket passade bra till låten. 

2019: Take me to your heaven & Diva to diva (Melodifestivalen mellanakt)

I en tylldröm tillsammans med Dana International. Foto: Claudio Bresciani/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Här försökte jag göra en liten blinkning tillbaka till 99 eftersom jag skulle köra Diva to Diva tillsammans med Dana International från Israel, och det var i Israel jag vann Eurovision för då tio år sedan. Klänningen var också rosa eftersom jag bar rosa 1999. Det var Carolina Rönnberg som designade den och tanken var att vi ville ta ut svängarna lite och ligga rätt i tiden. Det enda man såg på modevisningarna då, var extremt stora klänningar med mycket tyg och volanger. Det blev en jättesuccé måste man ändå säga, och det var kul att visa publiken något helt galet. 

LÄS MER: Följ Charlotte Perrelli på hennes blogg hos Damernas Värld

LÄS MER: Charlotte Perrelli: ”Min stil är inte så glittrig som folk tror”