Ikea lanserar unikt designsamarbete med modedesigners – se coola kollektionen här
Mode + möbler = sant. Ikea testar ny mark och lanserar nu unika samarbeten med ett flertal modedesigners. Först ut är brittiska modeskaparen Katie Eary.
De olika modeskaparna kommer att skapa mindre och tillfälliga inredningskollektioner åt Ikea.
– Vi kan lära oss mycket av modeskapare och hur de arbetar med färg, grafik, mönster och form. De måste ständigt förnya både sig själva och sitt arbete. De är vana vid att ligga i framkant när det gäller utveckling av print och färgteknik, säger Henrik Most, kreativ ledare på Ikea of Sweden.
Det första modesamarbetet görs med den brittiska modedesignern Katie Eary. Hon har skapat den färgstarka kollektionen Giltig som dyker upp på Ikea i april i år.
– Ett bra hem handlar inte om att ha många flashiga prylar. Det handlar om att ha saker som kompletterar din personlighet. På så sätt är det som att kliva in i en människas hjärna när du besöker ett hem, säger Katie Eary om samarbetet.
Och just hjärnor syns på flera av de mönster modeskaparen gjort för Ikea. Med kollektionen Giltig ställer Katie Eary till med ett extraordinärt middagsparty – och hon vill få dina ögon att svida.
– För ungefär tio år sen fick du en uppfattning om en person utifrån vilka cd-skivor eller böcker hon ägde och hade i bokhyllan. I dag är det framförallt möbler, inredningsobjekt och personliga småsaker i hemmet som skvallrar om vem en person är, säger Katie Eary.
Giltig består bland annat av porslin, kökstextilier, lampskärmar och påslakan med Katie Earys färgstarka och iögonfallande motiv. Här kan du tjuvkika på delar av kollektionen: