Ana de Armas karriär lyfter nu till en helt ny nivå tack vare den hyllade rollen i Netflix-filmen Blonde, där hon spelar Marilyn Monroe.
1 AV 2
Stort fokus på filmen ”Blonde” under årets filmfestival i Venedig • Kubanskfödda Ana de Armas spelar Marilyn Monroe
2 AV 2
Ana de Armas karriär lyfter nu till en helt ny nivå tack vare den hyllade rollen i Netflix-filmen Blonde, där hon spelar Marilyn Monroe.
Foto: TT

Ana de Armas: ”Jag vill inte hamna i samma situation som Marilyn Monroe”

För sju år sedan kunde den kubanskfödda skådespelaren knappt göra sig förstådd på engelska – nu gör Ana de Armas succé i rollen som filmikonen Marilyn Monroe. Men efter att Anas relation med Ben Affleck slets itu av den intensiva mediebevakningen känns den efterlängtade framgången även lite skrämmande. DV träffade stjärnan under filmfestivalen i Venedig. 

Gunnar Rehlin
Ana de Armas karriär lyfter nu till en helt ny nivå tack vare rollen i Netflix-filmen Blonde, där hon spelar Marilyn Monroe. Foto: ANDREAS SOLARO / AFP TT NYHETSBYRÅN

Skådespelaren Ana de Armas sitter ensam vid ett litet runt bord i en svit på Hotell Excelsior. Utsikten över havet är bedövande vacker. När jag närmar mig reser hon sig för att hälsa. Jag säger att jag verkligen sett fram mot att träffa kvinnan som nästan övertrumfade Daniel Craig i No time to die.

– Nej, nej, aldrig, han är en legend, säger hon och gapskrattar. Hon fortsätter:

– Men tack så mycket. Det var en stortartad upplevelse. Jag älskade att göra den filmen. Och det var väldigt kul att publiken verkade tycka om Paloma.

Ana de Armas

Gör Skådespelare. 

Ålder 34 år.

Bor New York.

Familj Var tidigare gift med kollegan Marc Clotet, och har haft en relation med Ben Affleck, men sägs nu vara tillsammans med Paul Boukadakis.

Tidigare roller Blade runner 2094, Knives out, No time to die, Djupt vatten.

Aktuell Filmen Blonde visas på Netflix från den 28 september. 

Ni som såg James Bond-filmen No time to die minns Ana de Armas som Paloma. Tjejen som mötte Bond på Kuba och hjälpte honom att fly undan diverse fiender. Det var en liten roll, men den var mycket minnesvärd. Och det är den, och rollen i en annan Daniel Craig-frontad film, Knives out, som Ana hittills har uppmärksammats mest för. (Uppmärksamheten kring Djupt vatten, där hon inledde en relation med kollegan Ben Affleck, återkommer vi till.)

Bild ur filmen Blonde, där Ana spelar Marilyn Monroe. Foto: 2022 © NETFLIX / 2022 © NETFLIX

Nu är det september och vi befinner oss på filmfestivalen i Venedig, på lyxhotellet Excelsior på festival-ön Lido. Här ska inom drygt ett dygn Ana de Armas liv förändras – kvällen efter vårt möte är det officiell världspremiär för Blonde, den nästan tre timmar långa Netflix-filmen om Marilyn Monroe. Det är festivalens mest hajpade film, alla närvarande journalister vill tala med Ana. Och nu har jag fått en enskild intervju med festivalens mest eftersökta.

Hon är klädd i en blå kavaj och blå shorts. Märke?

– Louis Vuitton. Och ja, jag är en av märkets ambassadörer, säger hon.

Ana de Armas på Venedigs filmfestival. Foto: ETTORE FERRARI / ANSA

Det där är något hon har gemensamt med kollegor som Alicia Vikander, Lea Seydoux och Renate Reinsve, och är man Louis Vuitton-ambassadör räknas man som storstjärna. Vilket leder in på frågan om Ana de Armas inte är rädd för uppmärksamheten som en stjärna kan få: i Blonde är Marilyn Monroe ständigt omgiven av skrikande fans och påträngande media. I filmen vrålas det ”Marilyn, Marilyn, Marilyn”, och från och med nu lär nog Ana få höra ”Ana, Ana, Ana”. Är hon inte rädd för en framtid med obefintligt privatliv? Hon ler och säger:

– Oh, my gosh. Det där är en svår fråga. Jag vill inte se mig själv hamna i den situationen. Jag har redan upplevt ögonblick där det känns som om närheten till fans, främlingar och pressen stjäl en liten bit av mig. Och i dag har vi ju internet och sociala medier som kan göra trycket ännu värre och göra det mer aggressivt. Det kan lätt bli för mycket. 

Jag har redan upplevt ögonblick där det känns som om närheten till fans, främlingar och pressen stjäl en liten bit av mig.

När det för några år sedan meddelades att en mörkhårig kubansk skådespelerska hade fått rollen som Marilyn Monroe var det många som skakade på sina huvuden. Men regissören Andrew Dominik var säker på sin sak.

Filmen Blonde visas på Netflix. Foto: 2022 © NETFLIX / 2022 © NETFLIX

– Jag såg henne i en komedi som heter Knock knock och kände direkt att detta skulle kunna vara min Marilyn. När hon gjorde en audition kände jag att det var rätt. Ungefär som när någon går in genom dörren och du känner ”detta är rätt”.

Ana kommenterar:

– Blev jag överraskad? Ja, det här var så totalt oväntat. En roll som den här borde inte bli min. Jag blev stolt och lycklig, men jag förstod att det skulle bli mycket jobb.

Lärde sig engelska på tre månader

Ana de Armas är född på Kuba. Hon ville tidigt bli skådespelare, och fick en roll i en romantisk äventyrsfilm. I samma veva flyttade hon till Spanien och fick där en roll i en tv-serie för ungdomar. Men hon ville mer. Hon bestämde sig för att flytta till USA – utan att kunna engelska. Ändå sitter hon nu här i dag och talar det språket felfritt.

– När jag kom till USA kunde jag inte ens ge mig in i ett samtal, och när jag gick på en audition förstod jag inte vad det var jag sa. Så jag satte mig på skolbänken. Det tog tre månader för mig med hårt pluggande, sen började det ge resultat. Nu är det drygt sju år sedan och jag känner fortfarande hur det utvecklas och går framåt.

När jag kom till USA kunde jag inte ens ge mig in i ett samtal, och när jag gick på en audition förstod jag inte vad det var jag sa.

Nyss nämnda Knock knock var hennes första amerikanska film. Efter det har hon varit med i War dogs, Blade runner 2049, Knives out och Djupt vatten. I den sistnämnda spelade hon mot Ben Affleck och de inledde ett förhållande under inspelningen. Detta blev mycket uppmärksammat och Ana har i en intervju sagt att en av orsakerna till att relationen sprack var den intensiva mediebevakningen, där varenda promenad paret tog bevakades av mängder av skvallerfotografer. I dag vill hon inte tala om saken, inte rakt ut, men erfarenheterna skiner igenom när hon säger:

– Jag förstår Marilyn. Jag kan relatera till henne, jag förstår henne känslomässigt.

Adrien Brody spelar Marilyns (tredje) make Arthur Miller i filmen Blonde. Foto: 2022 © NETFLIX / AP TT NYHETSBYRÅN

Erfarenheterna med den intensiva mediebevakningen ledde till att Ana bestämde sig för att flytta från Los Angeles, och i dag bor hon i New York.

– Om man nu kan kalla det att bo, säger hon med ett skratt.

Film baserad på bok av Joyce Carol Oates

När hon sa ja till filmen Blonde hade Ana inte någon djupare kunskap om Marilyn Monroe. Hon hade sett några filmer och lite bilder, det var allt. Men det ändrades snabbt. 

– Jag lärde mig allt om henne: om kvinnan, om hennes barndom, om hennes relationer, om hennes smärta. Det fanns mycket att lära.

https://www.youtube.com/watch?v=aIsFywuZPoQ

Blonde baseras på Joyce Carol Oates tegelstensroman med samma namn, och ett genomgående tema är att huvudpersonen skiljer på sitt privata jag och den offentliga personen. Det privata jaget är Norma Jean Baker, som var hennes riktiga namn, det offentliga är Marilyn Monroe. Ana säger:

– I större delen av filmen är det Norma Jean som är närvarande, det är mer berättelsen om henne, även om Marilyn tar över ibland. De behövde båda varandra, de var samma person.

Vi talar om varför Marilyn Monroe (1926–1962) har blivit en av det senaste århundradets mest ikoniska personer. Sextio år efter sin död är hon fortfarande en av världens mest kända kvinnor.

Vem var den här personen, vad fanns under den här skapelsen, den här ikonen? Nyfikenheten finns kvar.

– Jag tror det handlar om idén om Marilyn, karaktären, filmerna, spekulationerna, relationerna. Men det saknas någonting. Det finns svarta fläckar, och detta är något som ingen kan sätta fingret på. Vem var den här personen, vad fanns under den här skapelsen, den här ikonen? Nyfikenheten finns kvar.

– Hon var en kvinna, precis som jag, i samma ålder, och med samma yrke. Jag fick öppna mig själv för att vara villig att gå till platser som var mörka och obekväma. Jag var tvungen att gå dit, jag ville hitta hennes känslomässiga sanning.

På premiären av Blonde i Los Angeles. Foto: Jordan Strauss / TT NYHETSBYRÅN

I detta som hon betecknar som mörkt och obekvämt finns en rad naken- och sexscener. Hennes Marilyn blir våldtagen av en mäktig producent (han namnges inte, men lär vara Darryl F Zanuck) och i en ytterst obehaglig scen tvingas hon ge oralsex till president John F Kennedy. Vid sidan av detta är nakenscenerna många, och nakenscener har hon tidigare erfarenhet av från bland annat Djupt vatten

– Det är alltid jobbigt. Man hamnar i en mycket utsatt position. Men under inspelningen av Blonde kändes det säkert och respektfullt. Vi talade väldigt mycket om det, jag kände att jag ville förstå varför det var nödvändigt. Och det fanns scener i filmen som kändes svårare än att vara naken. Men vi gjorde någonting större, något som skulle hylla Marilyn.

På röda mattan i Venedig med Brad Pitt, vars bolag producerat filmen Blonde. Foto: MARECHAL AURORE/ABACA/SHUTTERSTOCK / STELLA PICTURES/MARECHAL AURORE/ABACA/SHUTTERS

Blonde har i ett slag gjort denna unga kubanska till ett världsnamn. Hur ska hon förvalta detta, hur ser hon på sin närmaste framtid?

– Jag vet inte. Det här tog tre år, och nu kommer filmen äntligen ut. Jag känner det som att vad det än för med sig, så kommer det att vara bra. Att göra den här filmen har förändrat mig som person, det har förändrat mitt liv. Det har skakat om mig känslomässigt, och mitt samarbete med Andrew har tagit mig till nya nivåer. Det har visat att jag kunnat göra något utan fruktan, att jag kunnat göra något som är stort och modigt.

Ett par dagar efter intervjun är det galapremiär på Blonde. Det blir en tolv minuter lång stående applåd och Ana de Armas gråter glädjetårar.

Utanför festivalpalatset ekar ropen ”Ana, Ana, Ana”. Fotograferna står redo. Hoppas Ana är lika redo för det som nu komma skall.

LÄS OCKSÅ Marilyn-kappan är het – i dubbel bemärkelse  

LÄS OCKSÅ Elisabeth Moss om den nya säsongen av Handmaid's tale