Giambattista Valli om H&M-kollektionen: ”Unika plagg att samla och spara”
I en exklusiv intervju med Damernas Värld berättar modeskaparna Giambattista Valli och Ann-Sofie Johansson om H&M:s kanske mest spännande designersamarbete hittills – en kollektion där haute couture möter prêt-à-porter i en förtrollande värld av tyll, volanger och skräddarsydda silhuetter.
Vilken var Giambattista Vallis första tanke när H&M kontaktade honom? Och vilka utmaningar stöter man på när man ska sätta ihop en kollektion med ett couture-modehus på ena sidan, och en prêt-à-porter-modekedja på andra? Hör designern Giambattista Vallis och Ann-Sofie Johanssons (kreativ chef på H&M) egna ord om arbetet bakom årets hetaste modesamarbete.
Psst..! Alla plagg från kollektionen hittar du här. Kollektionen släpps den 7 november på H&M:s hemsida och i utvalda butiker.
Vilken var din första tanke när H&M kontaktade dig?
– Jag var väldigt ödmjuk när H&M tog upp frågan. Jag tror inte att H&M knackar på varje designers dörr, utan de kom till mig. Utöver äran att ha blivit tillfrågad, och det faktum att jag nu står i sällskap med de utmärkta designers som tidigare samarbetat med H&M, blev jag extremt glad över att få möjligheten att dela min kärlek till skönhet med en ännu bredare publik. Jag älskar att kunna få skapa plagg som är vackra och utöver det vanliga till Valli boys och Valli girls runtom i världen, och jag blir exalterad över tanken på att alla ska kunna ha råd med något så unikt som de distinkta silhuetterna som definierar Giambattista Vallis DNA.
Du brukar designa för Valli girls, som du kallar dem. Vad kännetecknar Valli girls?
– Valli girls – och Valli boys – är väldigt självständiga. De följer inte trender och är väldigt nomadiska och eklektiska i sin stil. Valli people anpassar sig till alla situationer på ett väldigt vackert sätt, eftersom de är trygga i sig själva.
Berätta om inspirationen bakom kollektionen.
– Målet med kollektionen är att sprida min kärlek till skönhet och vara en del av människors glada stunder, och på så sätt bidra till att skapa kärlekshistorier runt hela världen. Därför skapade jag ett ”ABC” av Giambattista Valli-stilen, ett urval av tidlösa plagg som är tänkta att kunna mixas och matchas utefter personlig stil, och uppskattas under lång tid. Det handlar mer om stil än mode.
Jag designar alltid för karaktärer snarare än för kön
Vilka tre plagg ur kollektionen tror du kommer att sälja slut först?
– Jag älskar alla plagg i kollektionen, för mig känns de som unika plagg att samla och spara, snarare än ”slit och släng”-plagg baserade på trender. Jag uppskattar verkligen det breda spannet i kollektionen: från street- och vardag- till kväll- och festplagg. Man ska kunna njuta av alla delar av Giambattista Valli. Jag är också väldigt stolt över att ha arbetat med herrkläder för första gången, även om jag alltid designar för karaktärer snarare än för kön. Att kunna uttrycka sig fritt är den ultimata lyxen, inte vad det står på en prislapp!
Vilket är det viktigaste du lärt dig av Ann-Sofie Johansson (kreativ chef på H&M) under den här resan?
– Det var väldigt fint att låta någon från utsidan kliva in i Giambattista Vallis arkiv och välja ut de plagg som mest representerar märkets DNA. Att se vilka looks som valdes ut av Ann-Sofie och hur det togs emot av H&M-teamet lärde mig mycket om H&M-kunden.
LÄS MER: Från 2004 till 2019 – alla H&M:s stora designsamarbeten genom åren
Ann-Sofie Johansson om samarbetet med Giambattista Valli
Det här är H&Ms första samarbete med en couture-designer. Varför kändes just Giambattista Valli rätt?
– Vi valde Giambattista Valli för 2019 års designersamarbete eftersom han är den obestridde mästaren av couture. Han besitter en otrolig förmåga att skapa starka silhuetter, något som både H&M och Giambattista Valli själv ville dela med H&M:s kunder runtom i världen. Vi drogs också till hur han pratar lika mycket om den moderna kvinnan och mannen som om hantverket och skönheten bakom hans design, vilket syns genom hela kollektionen.
Hur har samarbetet mellan dig och Giambattista Valli sett ut?
– Det har varit underbart! Giambattista Valli har, i nära samarbete med H&M-teamet, skapat en eklektisk sammanfattning av hans signaturstilar med plagg designade för att hålla och älskas över tid. De är vackra och har ett starkt handverk bakom sig, men de är även enkla och tidlösa. Det finns också ett ständigt närvarande inslag av humor vilket är väldigt Valli, så som läppformade accessoarer eller flamboyanta krusiduller.
Huvudutmaningen var att få till effekten av ett couture-plagg
Vilka var de största utmaningarna i att sätta ihop en kollektion med tanke på att Giambattista Valli är ett couture-modehus och H&M är en prêt-à-porter-modekedja?
– För det första är det väldigt viktigt för Giambattista Valli att hans design känns äkta, och samarbetet med H&M är en ärlig representation av den skräddarsydda Giambattista Valli-drömmen. För det andra ville vi båda förmedla idén av den tidlösa skönhet som är en del av Giambattista Vallis DNA, alltså plagg som man kommer att ha i sin garderob länge och som med tiden kan komma att bli samlarplagg. Huvudutmaningen var att få till effekten av ett couture-plagg, men vi var alla väldigt nöjda redan när de första proverna anlände.
Vad är det viktigaste som du lärt dig av Giambattista Valli under det här samarbetet?
– Utöver hantverk på en hög nivå handlar haute couture även om personliga relationer som växer fram och vårdas. Det har varit en ögonöppnare och en inspirerande och viktig del för oss i arbetet med Giambattista Valli.
Vilka tre plagg ur kollektionen tror du kommer sälja slut först?
– Klänningarna är en viktig del av kollektionen och är även de som är mest typiska för Giambattista Valli. Men ytterkläderna är minst lika spektakulära och även smyckena är väldigt speciella. Vad gäller herrkläderna är de skräddarsydda kavajerna nyckelplagg, och likaså de stickade plaggen. Jag tror också att kvinnor och män kommer att köpa ur båda kollektionerna, precis som Giambattista Valli avsett.