Kedjornas nya knep: Så ska meteorologer få dig att shoppa mer
När försäljningen sjunker är vädret ofta en återkommande förklaring från klädföretagen. Nu blir det allt vanligare att internationella företag tar hjälp av meteorologer för att ligga ett steg längre fram och vässa utbudet i butiken.
Naturens krafter är svåra att kontrollera, men nu börjar allt fler företag inse att även om vi inte kan styra vädret kan vi påverka hur det styr oss. Istället för att ladda butikerna fulla med dunjackor som inte säljs en varm novembermånad kan företagen med hjälp från en meteorolog vässa sitt utbud och presentera kläder som passar vädret just nu och den kommande tiden. Först när meteorologen flaggar för att kallare väder är på väg flyttar man fram dunjackorna till bästa exponeringen i butiken.
I USA rapporterar nyhetssajten slate.com att det är allt vanligare att meteorologer byter bana och väljer att gå över till ett kommersiellt företag. Tidigare har det framförallt varit företag som påverkas stort av naturkatastrofer som varit intresserade av meteorologernas expertis. Långsiktiga prognoser och vilka hotbilder som finns, är frågor företagen vill ha svar på för att förutspå vilka varor det kommer att finnas en ökad efterfrågan på när vädret förändras. FedEx är ett av de företag som ligger i framkant med att analysera hur vädret kan påverka. De har en avdelning med 15 anställda, varav en person alltid är tillgänglig.
Efter förra årets dåliga klädförsäljning i USA börjar nu även modeföretag att vända blickarna mot väderkartorna, och det är framförallt temperaturer och när kylan kommer som är intressant.
Foto: Thinkstock