Phoebe Waller-Bridge om actionscenerna i nya Indiana Jones-filmen: ”Det handlade om liv och död”
Sexskämt och svart humor gjorde att Hollywood fick upp ögonen för den engelska manusförfattaren och skådespelaren Phoebe Waller-Bridge. Efter succéer som Fleabag och Killing Eve spås hon en strålande ljus framtid, och just nu kan du se Phoebe på filmduken som sidekick till självaste Indiana Jones. DV fick en pratstund med den skarpa och roliga kvinnan som tycker att man att skämta om allt.
För Phoebe Waller-Bridge finns det inga ämnen som är så känsliga att man inte kan skämta om dem.
– Om det bara är tillräckligt roligt kan man skämta om vad som helst, säger hon.
– Det största brottet är att komma med ett skämt om något kontroversiellt och som inte är roligt. Då är man bara ute efter att chockera, och det är så tråkigt. I övrigt finns det inga gränser för vad man kan skämta om.



Phoebe Waller-Bridge
Gör Manusförfattare, skådespelare.
Ålder 37 år.
Bor London.
Familj Partnern Martin McDonagh, regissör.
Bakgrund Skrev manus till och spelade huvudrollen i den hyllade tv-serien Fleabag. Har även skrivit manus till tv-serien Killing Eve och spelat roller i bland annat Broadchurch och Järnladyn.
Aktuell Spelar en av huvudrollerna i bioaktuella Indiana Jones and the dial of destiny.
Egentligen är det meningen att Phoebe och jag ska tala om hennes roll i bioaktuella Indiana Jones and the dial of destiny, men vi halkar snabbt in på Fleabag, den tv-serie som hon skrev och spelade huvudrollen i och som medförde hennes stora genombrott med omdömen som ”roligaste kvinnan i filmvärlden”. Den var först en teaterföreställning, en monolog, men gjordes sedan om till två tv-serie-omgångar. Fleabag är en svart komedi om en ensamstående kvinna som har ett kafé i London, sörjer sin bästa väns död, har dålig kontakt både med sig själv och sin familj och som försöker självmedicinera genom massor av sex. Hon kommenterar hela tiden det som händer med repliker och blickar in i kameran. Det handlar som sagt väldigt mycket om sex och är ingenting för den pryda. Alla avsnitt finns att streama på Amazon Prime, och rekommenderas varmt – om du inte hör till de pryda.



Hur som helst, när vi nu möts över en zoomlänk (Phoebe är i London, klädd i beige byxor, vit skjorta och beige väst), säger hon:
– För Fleabag handlade det om egenvärdet, om hur folk uppförde sig, därför blev det väldigt öppet kring sex.
Jag undrar om hon inte kände sig frestad att försöka få in lite barnförbjuden humor i den actionfyllda Indiana Jones and the dial of destiny. Hon skrattar.
– Nej, det behövdes inte här. Det är en familjefilm.
Phoebes känsla för humor har gjort att hon ibland blir anlitad för att göra filmmanus roligare – det skedde till exempel med den senaste Bond-filmen, No time to die. För närvarande sitter hon och jobbar med manuset till en ny Lara Croft-film (som inte kommer att göras med Alicia Vikander i huvudrollen, det är ännu inte officiellt vem som får den).
Rollen i den nya Indiana Jones-filmen fick hon efter det att huvudrollsinnehavaren Harrison Ford hade sett Fleabag och i Phoebe tyckt sig se den perfekta kvinnan att spela den avlägsna släkting som lyckas övertyga den pensionerade äventyraren att ge sig ut på ett nytt, sista äventyr.
https://www.youtube.com/watch?v=eQfMbSe7F2g– Jag åt lunch med producenten Kathleen Kennedy, det var dagen innan England gick in i lockdown på grund av pandemin, och hon undrade om jag var intresserad. Jag höll på ett ramla av stolen och beställde en flaska vin. Sen läste jag manuset och tyckte det var fantastiskt.
Det är en lättnad att få se ett äldre ansikte på bioduken.
– Bara det att Indiana Jones skulle vara lika gammal som Harrison är i verkligheten lockade mig. Det skulle vara ett lysande sätt att avsluta den här filmserien. Att se någon som vi följt under så många decennier konfrontera sin riktiga ålder, det fanns en spänning i det. Jag tycker alltid det är en lättnad att få se ett äldre ansikte på bioduken, och här fick det en extra dimension genom att han kastas ut på ett galet äventyr.
Phoebe är med i de flesta av filmens actionscener, och hon tränade en del inför inspelningen, men inte för mycket.
– Det var roligare om min karaktär inte var alltför vältränad och kastades in i alla äventyr. Det mesta jag hade gjort tidigare när det gäller action var att springa ner för en gata. Jag älskade det här, det handlade om liv och död, om att kasta sig ut utan att se sig för. Så mycket drama, jag blev helt såld på det.



Vem är hon då, denna 37-åriga kvinna, som är på väg att segla upp i den absoluta toppen inom film- och tv-världen, och som spås en lysande framtid (många menar att hon påminner om 40-talsstjärnor som Katherine Hepburn)? Hon växte upp i Ealing, en stadsdel i västra London. Hon var tidigt intresserad av skådespeleri, höll ständigt på med att sjunga, agera och hålla monologer (bland annat om bilkrascher...)
Hon mötte Vicky Jones, som kom att bli hennes bästa vän. De jobbade med samma teaterprojekt, men när Jones fick sparken sade Phoebe upp sig i solidaritet. 2007 startade de två vännerna ett eget teaterbolag, Dry Write, som satte upp experimentella projekt skrivna av nya manusförfattare. Phoebe skrev även sin första egna pjäs, om en kvinna som krävde att få ha sex med en man med stort könsorgan. Vicky Jones regisserade och det blev stor skandal, vilket inspirerade Phoebe till att skriva mer i samma stil.



Hon gjorde större och mindre inhopp i tv-serier som Broadchurch, hon spelade Margaret Thatchers sekreterare i biofilmen Järnladyn, hon gjorde rösten till en droid i Solo: a Star wars story. De tolv avsnitten av Fleabag producerades mellan 2016 och 2019 och blev en stor framgång världen över – den har vunnit mängder med internationella priser, och Phoebe har bland Emmy- och Golden Globe-statyetter hemma. Hon skrev också den utmärkta svarta komedi-serien Killing Eve. Där var hon dock inte med framför kameran. Hon säger:
– Jag har alltid tyckt om att uppträda, och till och med under perioder när jag inte haft något jobb har jag varit övertygad om att jag haft något att komma med. Jag vet inte var det kommer ifrån. Min familj uppmuntrade mig alltid, min uppfostran var väldigt social. Jag tror att självförtroende har att göra med vad man blir tillåten att göra. Om man känner att man har en plats som man tillhör, då finns det större möjligheter att man hävdar sig själv.



Privat lever hon med hyllade irländske regissören Martin McDonagh (mannen bakom filmer som Three billboards outside Ebbing, Missouri och The banshees of Inisherin). Även om Phoebe är mycket frispråkig när hon skriver och agerar vill hon hålla privatlivet privat. Men privatlivet får i alla fall påverka det hon skriver.
– Så fort Vicky (Jones) och jag träffas analyserar vi våra liv och om någon av oss säger nåt som verkar intressant säger den andra omedelbart ”skriv ner det”.
Nästa år får vi se Phoebe i John Krasinskis film Imaginary friends och tv-serien Screenshot. Hon arbetar också med att utveckla en ny tv-serie för Amazon Prime. Där är allt hemligt, förutom att Phoebe både ska skriva och spela huvudrollen.
Kan vi hoppas på något som är lika bra som Fleabag? Vad det än blir, lär det nog låta höra talas om sig.
LÄS OCKSÅ: Lily Rose Depp om serien The Idol och att vara barn till Johnny Depp och Vanessa Paradis
LÄS OCKSÅ: Liv Mjönes om mobbningen, kärleken – och filmhånglet