I Shama Perssons agentur är alla modeller 50 +
Hos nya modellagenturen Golden Age Models är alla modeller minst 50 år.
– Ålderismen gör mogna människor osynliga i reklamen. Vi vill vara en motvikt till ungdomshetsen och lyfta fram äldre förebilder, säger grundaren Shama Persson.
– Jag startar en agentur för 50-plusmodeller för att vara en motvikt till ungdomsfixeringen och ålderismen som präglar vårt samhälle i dag. Jag vill skapa en högre närvaro av mogna människor i reklamen, och att samla många på en plats är ett bra sätt att visa att vi finns.
Det säger modellen och entreprenören Shama Persson, 55, som nu lanserar modellagenturen Golden Age Models.
Shamas egen modellkarriär startade när hon slutade att färga sitt långa hår och valde att visa sin naturliga grå färg. Det som började med en fråga från modellagenturen Mikas har rullat på med fler och fler uppdrag för annonskampanjer och reklamfilmer.
LÄS MER: Så skyddar du grått hår mot solen i sommar
– Jag har jobbat i modellbranschen i tre år och men upptäckte ganska snabbt de diskriminerande och kränkande strukturer som finns i den världen. Ålderismen är utbredd och jag upplever att den är värre än någonsin i vår tid.
”Mogna kvinnor osynliga i reklamen”
Shama reagerade starkt på den ungdomsfixering som hon upplever råder i modell- och reklamvärlden, och den diskriminering hon tycker att äldre drabbas av.
– Till en början var jag förvånad att de valde mig, som var 50 plus, till olika kampanjer, men snart såg jag ett mönster. Det var alltid ett antal unga modeller, och så jag – det äldre alibit. Vi var aldrig någonsin två äldre kvinnor.
– De enda gångerna jag jobbat med andra mogna modeller har de varit män, och då har de varit 10–15 år äldre än jag. Och att jag skulle posera tillsammans med en snygg yngre kille är helt otänkbart.
Shama menar att den äldre attraktiva kvinnan inte existerar i reklamen, utan att en kvinna 50 plus alltid får rollen som mamma, mormor, eller som ett alibi för att skapa ålders-mångfald.
– Kulturen vi lever i, där vi ständigt strävar efter att se unga ut, ibland med botox och fillers, gör att moget utseende och rynkor är detsamma som ointressant. Till och med unga kvinnor blir stressade av det här, 25-åringar fixar sig för att de tycker att de börjar få rynkor.
– Om vi inte ser äldre människor i reklamen, hur ska vi då kunna ha äldre förebilder? Jag kan inte relatera till en annons med en 20-åring, och jag tror att många känner likadant.
Shama Persson vill lyfta mogna modeller
Därför är Golden Age Models modeller från 50 och upp till 70 plus.
– Våra modeller är mer än ett pretty face, de har ett djup och en inre skönhet som lyser igenom. Där finns självkänsla och erfarenhet.
– Jag tycker att vi ska jobba med strömmen och vara tacksamma för att vi får åldras. Mitt grå hår och min åldrande kropp är en stor tillgång för mig, så vill jag att fler ska få känna. När mogna människor får synas kommer så många positiva reaktioner. Fler kan slappna av, släppa stressen och ungdomshetsen.
”Ålderstecken” är ett ord som får Shama att se rött, och som hon tycker ringar in hur problematiserat det är att bli äldre.
– ”Ålderstecken” dyker upp överallt och har en så tydligt negativ laddning. Att ha synliga ålderstecken är något fult, och går man inte helt upp i anti aging-kulturen och försöker se yngre ut – ja då blir man osynlig i stället. Då kan man lika gärna ge upp och gå in i garderoben. Jag vill visa att mogna människor är coola som de är.
– Att det blivit normalt att förändra vårt utseende med hjälp av ingrepp har gjort att rynkor blir avvikande. Jag tror också att sociala medier spelar en stor roll, eftersom de plattformarna domineras av unga influencers.
Shama Persson: ”Ålderismen gör oss sjuka”
Och även om ålderismen är extra påtaglig i modellbranschen pekar Shama på att den genomsyrar hela samhället.
– Förlorar du ditt jobb i 50-årsåldern är det till exempel mycket svårare att få ett nytt än när du är yngre. Men i modellbranschen, där du konkurrerar mot tonåringar, är det förstås extremt. För mig är det barnarbete att anställa en 13–14-åring.
Själv blir hon ständigt påmind om sin ålder och vad den innebär för hennes plats i samhället och kulturen.
– Det går inte en vecka utan att jag blir kallad tant eller att old lady. När någon skriver ”You're too old, put your clothes on” på sociala medier kan jag skaka av mig det, men när det kommer från folk jag känner blir jag påverkad. Faktum är att ålderism orsakar mycket ohälsa och till och med kan leda till att vi dör i förtid.
Det stämmer. Enligt Världshälsoorganisationen leder diskriminering på grund av ålder till sämre psykisk och fysisk hälsa, sänkt livskvalitet och kortare livslängd för äldre människor. Ålderismen kostar också samhällen runt hela välden många miljarder och förvärrar andra typer av diskriminering som sker på grund av kön, hudfärg, etnicitet eller funktionsvariationer.
– Därför tycker jag att det är viktigt att vara med och skapa en motvikt. Visst finns det några stora varumärken som är bra på att lyfta mogna kvinnor och som vänder sig till en sådana publik. På samma sätt som stora namn – skådespelare och modeller – får ta plats i kampanjer och magasin. Men den breda mångfalden saknas, och där hoppas vi kunna göra skillnad.
LÄS MER: Paulina Porizkova: ”Äldre kvinnor måste få synas”
LÄS MER: Självförtroende, stil och sexaptit – kända kvinnor om fördelarna med att åldras