Shonda Rhimes – kvinnan som skapar tv-serierna du älskar (och nu är säsong två av Familjen Bridgerton här!)
Alla vi som gillar tv-serier har mycket att tacka den banbrytande manusförfattaren och tv-producenten Shonda Rhimes för, som supersuccén Familjen Bridgerton, aktuell med sin andra säsong, och den verklighetsbaserade snackisserien Inventing Anna. DV har tagit en titt på kvinnan som ritat om tv-kartan och vars framgångståg bara fortsätter rulla.
Shonda Rhimes – det kanske inte är ett namn du omedelbart känner igen, men du har garanterat sett någon av alla de tv-serier hon har skapat de senaste 15 åren, serier som gjort henne till en maktfaktor i Hollywood. Den inflytelserika tv-producenten och manusförfattaren ligger bland annat bakom succéserien Familjen Bridgerton som är Netflix mest sedda originalserie någonsin och aktuell med säsong två.
Shonda Rhimes
Gör Tv-producent, regissör och manusförfattare.
Ålder 51 år.
Bor Los Angeles, USA.
Familj Tre barn.
Bakgrund Skapat tv-serier som Grey’s anatomy, Private practice, Scandal och How to get away with murder. Via sitt produktionsbolag Shondaland producerar hon nu serier för Netflix.
Aktuell Säsong två av Familjen Bridgerton på Netflix, och på samma streamingtjänst finns serien Inventing Anna som Shonda Rhimes producerat.
– Jag tänker på Shonda Rhimes som en person som symboliserar ett slags kraft och som någon som, oberoende av vad regler och normer säger, fullständigt skiter i vad som förväntas av henne, säger Mela Tesfazion, programutvecklare och kreativ producent.



– Shonda Rhimes har ett driv och en passion. Och hon bara kör.
Mela Tesfazion har rätt. Med serier som Grey’s anatomy, Scandal och How to get away with murder har Rhimes nått framgångar som är få förunnade i Hollywood. I sitt arbete har hon också lyckats förändra hela filmlandskapet och hur världen ser på svarta kvinnor. För sina ojämförliga prestationer har Rhimes fått flera priser och utmärkelser, och 2007 utsågs hon av tidningen Time till en av världens hundra mest inflytelserika personer.
https://www.youtube.com/watch?v=Bs9r1UbmFAIShonda Rhimes resa började i Chicago där hon föddes 1970. Som yngst av fem syskon växte hon upp i ett hushåll där kreativitet var något som värderades högt. Som treåring använde hon sin livliga fantasi för att berätta sagor och skapa egna unika världar. När hon skrev den banbrytande serien Grey’s anatomy 2005 fick hennes kraftfulla kreativitet äntligen komma till liv. Att nästan hälften av rollfigurerna i hennes produktioner är svarta eller icke-vita människor, och att hon har mäktiga svarta kvinnor i huvudroller, är dock inte ett medvetet ställningstagande. Rhimes specificerar inte sina rollfigurers etnicitet när hon castar, i processen väljer hon helt enkelt de skådespelare hon tycker passar bäst för varje roll.
– Det är inte banbrytande att beskriva världen som den faktiskt är, sa Shonda Rhimes i sitt tal efter att 2016 ha mottagit Producers Guild Norman Lear Achievement Award In Television.
– Representationen som Shonda Rhimes lyckas få fram i sin casting är så smart, säger Sarah Nakiito, som arbetar med mångfaldsarbete på Teaterhögskolan i Malmö, Lunds Universitet.



– Och bara det att hon jobbar med blind casting, vilket betyder att hon i sitt manusarbete inte tillskriver sina roller någon särskild etnicitet, är i sig revolutionerande i Hollywood. Genom att exempelvis tillsätta en latinamerikansk kvinna rollen som överläkare, en svart man i rollen som jurist eller en rullstolsburen person i en huvudroll, normaliserar Shonda Rhimes våra individuella olikheter.
Med sitt arbete har Shonda Rhimes banat väg för många filmskapare – inte minst för minoriteter – världen över. I Sverige inspirerar hon både filmskapare och skådespelare.
För Mela Tesfazion, som stått både framför kameran, i produktioner som Lisas sagoshow och Lilla Melodifestivalen, och bakom kameran i produktioner som Mitt afro och jag och Studio Selam, har Rhimes varit en inspiration.
– Shonda Rhimes har blivit en maktfaktor för att hon är så fantastiskt bra på det hon gör. Och för att hon – med vad jag gissar är en raffinerad hustle – lyckats visa att representation inte betyder smalt innehåll, säger Tesfazion.
Hon har visat att representation, botten och flerdimensionella karaktärer som råkar vara svarta eller icke-vita faktiskt också kan vara kommersiellt gångbara.
– Hon har visat att representation, botten och flerdimensionella karaktärer som råkar vara svarta eller icke-vita faktiskt också kan vara kommersiellt gångbara. Och att det finns en publik som längtar efter att se ett innehåll som speglar den verkligheten.
Själv fnyser Shonda Rhimes åt skildringar som beskriver hennes innehåll och rollfigurer som nyskapande. I stället menar hon att hennes rollfigurer är självklara då hon beskriver verkligheten och normerna som finns omkring henne. För Rhimes är de varierade rollbesättningarna i hennes tv-serier bara en reflektion av det verkliga livet.



”Jag är smart och driven. Jag tar alla möjligheter som kommer min väg och framför allt jobbar jag riktigt, riktigt hårt. Kalla mig inte lyckligt lottad, kalla mig badass,” skriver Rhimes i sin memoar Year of yes: How to dance it out, stand in the sun and be your own person från 2016.
Jag är smart och driven. Jag tar alla möjligheter som kommer min väg och framför allt jobbar jag riktigt, riktigt hårt.
Men Shonda Rhimes självsäkerhet har inte alltid varit självklar. För trots all framgång har hon varit olycklig i långa perioder: stressad, överarbetad och osäker på sig själv.
För att dämpa sin prestationsångest tröståt Shonda Rhimes mängder – något som påverkade både hennes hälsa och självkänsla mycket negativt. Hon lyckades dölja sin depression för omgivningen genom att isolera sig och tacka nej till glamourösa Hollywoodfester och förfrågningar om diverse tv-framträdanden. När hon valde att avböja en inbjudan att äta middag med det dåvarande presidentparet Barack och Michelle Obama insåg hon till slut att situationen hon befann sig i var ohållbar. Hon beslutade att hon måste förändra flera aspekter av sitt liv – hon skulle stärka relationen till sina barn, ta tag i sin hälsa och börja tacka ja till inbjudningar. Under 2015 bestämde hon sig för att tacka ja. Till allt.



I sin memoar skriver Shonda Rhimes om helomvändningen i sitt liv: ”Att säga ja är mod. Att säga ja är solen. Att säga ja är livet.”
Genom att säga ja till ett hälsosammare liv med bättre kost och träning lyckades Shonda Rhimes gå ner mer än 50 kilo. Hon tackade ja till inbjudningar och tillbringade mer tid med sina adoptivdöttrar Harper och Emerson, och minstingen Beckett, som föddes via surrogat 2013.
I en intervju med Huffington Post beskriver hon hur hon – oavsett om det var lägligt eller inte – sa ”ja” till sina barn varje gång de frågade om de kunde leka.
– Det spelade ingen roll om jag hade på mig en aftonklänning och var på väg till en gala eller om jag hade mina väskor på axeln, redo att åka till jobbet. Jag släppte allt jag gjorde, gick ner på knä och lekte med mina barn. Det kunde röra sig om tio minuter men de älskade det.
Shonda Rhimes beskriver hur hennes beslut att ta sig tid för att leka med barnen förstärkte både hennes mammaroll och relationen till döttrarna.



2017 var det strömningsjätten Netflix som sa ja till Shonda Rhimes då bolaget köpte hennes produktionsbolag, Shondaland, för 150 miljoner dollar.
– Shonda Rhimes är en av de bästa berättarna i tv-historien, sa Ted Sarandos, innehållschef på Netflix, efter köpet. Det hon gör är gripande, uppfinningsrikt, hjärtknipande och tabubrytande.
Sarah Nakiito beskriver Rhimes som smart och strategisk.
– Hon riktar sig till en målgrupp som är bra på att nätverka och som tar till sociala medier för att dela det de tycker om.
Sarah Nakiito nämner även ”frustrationsglappet” – diskrepansen mellan det man önskar för sig själv och det man möjligtvis kan få – för att beskriva hur Shonda Rhimes program får minoritetsgrupper att känna sig hoppfulla när de speglar sig i jurister och läkare som ser ut som de.
Mela Tesfazion beskriver första gången hon såg rollfiguren Olivia Pope (som spelas av Kerry Washington), en färgstark boss lady i serien Scandal:



– Det tog en stund innan jag kunde sätta fingret på vad det var jag tyckte var så stort. Det faktum att vi fick se en framgångsrik svart kvinna som inte paketerades i något slags humor, som inte problematiserade sin svarthet och vars existens inte gick ut på att lyfta en vit karaktär. Den kombinationen var helt unik på den tiden, säger Mela Tesfazion.
Det är precis det som är Shonda Rhimes mål.
– När folk sätter på tv:n ska de både kunna se folk som ser ut som de och folk som inte gör det, sade hon vid Human Rights Campaign-galan i Los Angeles 2015.
– Det är så vi lär oss om och av varandra. På så sätt kanske folk kan sluta att stänga ute varandra, marginalisera varandra och osynliggöra varandra. Kanske kommer folk till och med att kunna spegla sig i varandra. Och kanske till och med lära sig att älska varandra.
LÄS OCKSÅ 6 gånger stjärnorna älskat skandinaviskt mode 2022
LÄS OCKSÅ Dramaten-aktuella regissören Josette Buschell-Mingo: ”Låt oss sluta analysera och i stället agera”