Svårt att hitta motivationen på jobbet? Här är 9 knep som hjälper dig!
Har du tappat motivationen på jobbet? Lugn, att det kan kännas tungt är helt förståeligt. Med dessa knep hittar du tillbaka till motivationen på snabbare än du tror!
1.
Ha en positiv inställning
Din inställning är a och o till allt här i livet. En negativ inställning kan ibland smyga sig på utan att man märker den förrän skadan redan är skedd. Självklart har alla bättre och sämre dagar — men att kunna vända negativa tankar till positiva kommer att hjälpa dig långt i livet! I början kan det vara svårt, men lär dig att identifiera dina tankar och bemöta dem rationellt: Är situationen verkligen så hemskt eller är det bara de negativa tankarna som spökar?
2.
Sätt upp långsiktiga mål och delmål
Både långsiktiga mål och delmål är viktiga för att hitta motivationen på jobbet. Bestäm långsiktiga mål att hela tiden sträva mot, men se till att inte fokusera allt för mycket på dem. Se istället delmålen som ett redskap som i längden hjälper dig att nå de långsiktiga målen. För varje dags- vecko- eller månadsmål du klarar av kommer du lite närmre det långsiktiga målet. Se även till att följa upp dina mål och reflektera kring vad det var som gjorde att du lyckades, eller misslyckades, med att uppnå dem.
3.
Lär dig att säga "nej"... Men även "ja"
Är du den som säger "ja" lite för ofta och slutar upp med en hög av arbetsuppgifter och en stressnivå långt över maxgränsen? Eller är du den som bara gör det nödvändiga och inget utöver det? Att lära sig att säga "nej" är otroligt viktigt: den dagen du går in i väggen kommer ingen att tacka dig för alla gånger du sa "ja" när du egentligen borde sagt "nej". Lär dig att prioritera och ge ditt bästa utan att bränna ut dig själv. Att lära sig säga "ja" är minst lika viktigt för den som saknar motivation: utmaningar får oss att växa som människor, och kanske inser du nya talanger eller intresseområden genom att testa nya på nya saker?
4.
Beröm dig själv!
Att trycka ned sig själv för misslyckanden som skett eller mål som inte uppnåtts leder ingen annanstans än nedåt i motivationsspiralen. Liksom en positiv inställning är det a och o att vara snäll mot dig själv. Gör det till en vana att berömma dig själv för tre bra saker du gjort varje kväll, och arbetsglädjen blir ett faktum!
5.
Ta vara på din lediga tid
För att lyckas få en bra motivation på jobbet är det viktigt att även prioritera sin lediga tid. Låt inte arbetet följa med hem till soffan på fredagskvällen och vänta med att svara på mailet tills onsdag morgon istället för tisdag kväll. Tro oss, det kommer att hjälpa dig att slappna av! Läkare har varnat för att kvinnor stressar för mycket efter arbetstid och tipsar om att slappa i soffan på kvällarna istället. Se till att göra din lediga tid meningsfull genom att aktivera dig med det du själv gillar bäst — kanske är det träning, läsa böcker, umgås med familjen eller att bara vara som får dig att må bra. En väl spenderad helg bygger upp motivationen som arbetet förtjänar!
6.
Skapa en relation till dina kollegor
Många av oss spenderar mer tid med våra arbetskollegor än vad vi gör med familj och vänner. Därför är relationen till kollegorna, och stämningen på arbetsplatsen, otroligt viktig för allas motivation och personliga utveckling. Tacka ja till att hänga med på den där after-work drinken (läs här hur du får till en festlig sminkning på bara minuter!) eller dra ihop en filmkväll på kontoret. Att ha kollegor som man trivs med, litar på och kan vända sig till för hjälp är guld värt och höjer både stämningen och motivationen.
7.
Sätt upp listor och motiverande citat
Listor kan vara till mycket större hjälp än vad man tror. Starta varje dag med att fundera igenom vad dina mål är och vad du vill få gjort, skriv sedan ned en lista med alla punkter. Det är en riktig tillfredsställelse att få bocka av punkt efter punkt! Likaså kan motiverande citat fungera väldigt bra, även om det låter klyschigt. Sätt upp lappar med citat som just du kan relatera till eller skaffa dig ett mantra att gå tillbaka till när det känns tungt och svårt. Det funkar, tro oss!
8.
Acceptera dåliga dagar
Vi alla har skit-dagar ibland, det är både mänskligt och nödvändigt. Så länge de dåliga dagarna inte blir till dåliga veckor eller månader är det helt normalt att motivationen går ned ibland. Försök att identifiera vad det är som gör dagen dålig: känner du dig stressad? Behöver du frisk luft? Ibland kan enkla knep vända en dålig dag till en bra. Ta pauser, ställ dig upp om du har ett stillasittande jobb och kom ihåg att le: en leende mun kan lura hjärnan till att du är glad!
9.
Fråga dig själv: Är jag på rätt plats?
Har du testat alla dessa punkter under en längre period utan resultat? Då är det dags att gå på djupet med problemet. Handlar det verkligen om dålig motivation eller är du helt enkelt trött på din arbetsplats? Kanske är det något särskilt problem som gnager — ta upp det! Kanske är det helt enkelt dags att byta bana? Gör det! Det är aldrig för sent att skaffa sig sitt drömjobb, fråga bara dessa kvinnor som lyckats! Många av oss spenderar nästan en fjärdedel av veckans timmar på jobbet — se till att göra dessa timmar värdefulla.
Vill du få flera grymma tips? Gilla Damernas Värld på Facebook så missar du inget!