Fulskons revansch!
Det tog nästan 250 år för ”världens osexigaste sko” att bli en accepterad modeklassiker. Men till slut så.
Vilket skomärke kan skryta med att ha räddat många människors fothälsa, att man har samarbetat med modeeliten, tolkats av Manolo Blahnik, sålts på auktion för nästan 2,3 miljoner kronor (Steve Jobs slitna par), burits av Carrie Bradshaw – men även blivit beskyllt för att göra världens osexigaste sko? Svaret är lika enkelt som tyskt: Birkenstock, som snart får 250 ljus på födelsedagstårtan.



Märket grundades 1774 av Johann Adam Birkenstock (dagens lyxigaste kollektion har just namnet Birkenstock 1774) och redan då var ambitionen att skapa en sko som gav stöd och följde sin bärares fot mer än vanliga skor gjorde. Strax innan det blev 1900-tal skapades ”fotbädden” (fussbett), den bekväma sula som märket sedan utvecklat och gjort sig känt, och älskat, för.



Märkets resa från att skapa ortopediska fulskor till att bli en modeklassiker tog fart för cirka tio år sedan då superdesignern Phoebe Philo – då på modehuset Céline – skickade ut modeller på catwalken i Birkenstockliknande sandaler klädda med päls, medan Depeche Modes Useless strömmade ur högtalarna. Därmed var lyckan gjord för det anrika skomärket: nu dök de upp i modemagasin, i de mest avundsvärda av garderober och, tja, överallt egentligen. Och där befinner de sig än.



Birkenstocks klassiska modeller – där Arizona från 1973 får anses vara drottningen – har fortsatt sin resa och lyckats ta sig till alla modeprodukters drömmål – att få klassikerstatus. I dag bärs de till den lilla svarta såväl som till kostym, och de sägs till och med ha blivit omnämnda som ”sexiga” i amerikanska Vogue. Dessutom har lyxkonglomeratet LVMH köpt in sig i företaget. Om revansch hade varit en sko så vet du vilken det skulle vara.



ANNONS Köp här (länk till & Other Stories)
LÄS MER Sandalerna vi helst bär i sommar – till vardag och fest
LÄS MER Chefredaktören stylar Birkenstock-sandalen