Allt om Chanels senaste visning – cruise 20/21
Låt Chanel ta dig med på en resa runt Medelhavet – i alla fall i tanken. Här är allt du vill veta om den senaste cruisevisningen.
Namnet Balade en Méditerranée (”en resa runt Medelhavet”) skvallrar om inspirationen till Chanels cruisekollektion som skulle ha visats för utvald press och influencers på den italienska ön Capri i maj. Men inte ens ett mäktigt modehus som Chanel har lyckats undkomma coronapandemins effekter, så visningen blev det ingenting av. Istället kan man nu ta del av kollektionen genom det bild-och filmmaterial som släppts under måndagen (vi kan redan här intyga redan att det är en magisk kollektion som Virginie Viard levererat).
– Inledningsvis tänkte jag mig att kollektionen skulle andas Capri, där showen skulle tagit plats, vilket den inte gjorde på grund av nedstängningen. Så vi fick anpassa oss: vi valde inte bara att använda oss av material som vi redan hade, men kollektionen ändrade också fokus mot en resa runt Medelhavet... Öarna, doften av eukalyptus, de rosa tonerna av trillingblommor...”, säger Virginie Viard, Chanels chefsdesigner, i ett pressmeddelande.
Virginie Viard har även inspirerats av 1960-talets stjärnskådespelerskor som brukade semestra vid såväl den italienska som den franska Rivieran – alltid iklädda avslappnade och elegant looks.
LÄS MER: Stockholms modevecka är tillbaka! Här är allt du behöver veta
Kollektionen är dock anpassad till dagens moderna resenär som vill kunna röra sig lätt och fritt. Man ska kunna få med sig alla plagg som behövs i en liten rullväska, en shopperväska och en handväska. Kläderna är multifunktionella och vissa kan ändras om till andra typer av plagg (långa kjolar som blir till axelbandslösa klänningar när man drar upp dem, chiffongjackor som passar lika bra över en bikini till stranden som till festliga plagg på kvällen...) Perfekta plagg för den moderna resegarderoben, med andra ord.
Chanel drar inte ned på visningarna
Cruisekollektion presenteras i en tid då många modehus – små som stora – valt att ställa in sina visningar och samtidigt höja rösterna kring modekalenderns upplägg, som anses kväva kreativiteten och vara dåligt för miljön av många.
Chanels Bruno Pavlovsky, ansvarig för modehusets aktiviteter, berättar i en intervju med Business of Fashion att Chanel ämnar fortsätta med sina sex visningar om året (två prêt-à-porter, två haute couture, cruisevisningen och Métiers D’Art-visningen).
– Jag vet inte om rätt nummer är två eller sex, det är upp till varje märke att avgöra själva. Men vi räknar på vårt koldioxidavtryck väldigt noggrant, och gör hela tiden nya framsteg. Vi tycker ändå att det är viktigt att göra dessa shower. Vi behöver fortfarande kunna använda kreativ frihet för att kunna uttrycka dessa stunder, säger Bruno i intervjun.
Se bilder från kollektionen här:
LÄS MER: Chanels chica hyllning till Coco och Karl Lagerfeld