Allt om Chanels nya superexklusiva smyckeskollektion
Det har tagit över ett decennium att överföra egenskaperna hos Chanels signaturmaterial tweed från textil till smycken. Låter det dyrt? Det är det också. Damernas Världs Nina Hald rapporterar.
I år är året när en av modehuset Chanels mest kända signaturer, tweed, för första gången omvandlas till exklusiva smycken, eller som fransmännen säger – haute joaillerie.
45 unika smycken – tio halsband, tio ringar, tio par örhängen, åtta armband, tre broscher, tre juvelklädda klockor samt ett konstföremål – kommer att länsa bankkontot mer än vad en av Chanels klassiska boucléjackor någonsin kunnat göra (även om de också är mycket kostsamma). Priserna börjar på hisnande 47 000 euro, och skjuter sedan i höjden upp till fyra miljoner euro för det dyraste smycket – halsbandet kallat Tweed Couture.



– När jag började arbeta här för elva år sedan såg jag hur företaget tagit fram nya varianter av tweed genom historien, hela tiden, och min lust väcktes att överföra detta vackra mönster och tyg till smycken. Det har tagit mig elva år, säger Patrice Leguéreau, designchef för Chanel Jewelry Creation Studio.



På smyckena har texturen hos tweed återskapas, eller i alla fall efterliknats. Åtta av de 45 smyckena är gjorda av ädelstenar i olika färger, medan de övriga har hållits i antingen en monokromt vit färgskala, en kombination av svart och vitt, eller vitt och guld, vilket ju är huset Chanels signaturfärger.



En utmaning är att smyckena ska kännas mjuka att bära, därför har Chanels ateljé utvecklat en speciell teknik som används vid infattningen av ädelstenarna, i sig en hommage till den vackra oregelbundheten hos tweed, som Gabrielle Chanel (1883–1971) lyfte in i kvinnomodet på 1920-talet. Det var hennes kärleksaffär med Hugh Grosvenor, hertig av Westminster, som hade introducerat henne för materialet som hon blev den första designern att använda på kvinnokläder. Med åren blev materialet hennes kännetecken.



Tweed är mjukt, avslappnat, elegant och bekvämt och kan varieras visuellt – vilket var praktiskt för kvinnor som reste, körde bil eller sportade. Sedan 1920-talet har tweed haft en plats i märkets samtliga haute couture- och ready-to-wear-kollektioner. Faktum är att Patrice Leguéreau kunde konstatera att tweeden inspirerat de flesta produktgrupper Chanel erbjuder – tweed har till och med inspirerat puder!



De 45 smyckena uttrycker tweedens distinkta karaktärsdrag. Ädelstenarna och de odlade pärlorna är sammanvävda och sammanflätade i flera olika lager, som ett svar på tweedens djup och vävda mönster.



Läs när chefredaktören besökte visningen vars kollektion snart är i butik.
– Tweed är ett slags signatur för Chanels stil och jag har utvecklat det till ett nytt smyckesspråk för vårt hus. Det är otroligt viktigt att ha ädelstenssliparna och guldsmederna i åtanke när tekniken utvecklas. Vi lyckas bara för att vi alla arbetar tillsammans. Jag ser fram mot att utveckla det här mer i framtiden – det här är bara första steget.