Den gröna färgen: Från giftig till trendig och älskad
Vad har hänt med vår uppfattning om den gröna färgen? Vi synar transformationen från giftigt otäck till den vackraste färgen i garderoben.
Spygrön. Giftgrön. Grön av avund och grön av illamående. Hur kan det komma sig att den allra klaraste av gröna kulörer plötsligt är den trendigaste, naturligaste och mest positivt laddade färg vi har? Trots att den till nyligen sågs som lite … svår. Ja, till och med ful, mossig och omodern.
– Grönt kan associeras till olika motsatspar. Grönt är naturligt, men samtidigt giftigt. Det kan kopplas till både krig och fred. Färgen har en hög kulturell signifikans och vi är aldrig likgiltiga inför grönt, säger Pernilla Rasmussen som är fil. doktor i textilvetenskap och lektor i modevetenskap på Lunds universitet.
Bottega-grönt går i bräschen för modets nya, gröna vurm. Den gräsgröna färgen, som tidigare synts på insidan av det italienska modehusets skolådor, lyftes upp på catwalken av Bottega Venetas tidigare chefsdesigner Daniel Lee.



Men medan rött alltid är mer eller mindre lockande och associerar till kärlek, hetta och sensualism, så är den gröna färgens bakgrund brokigare, minst sagt.
– Under mitten av 1700-talet och det tidiga 1800-talet var grönt en väldigt vanlig färg, både i inredning och i kläder, säger Pernilla Rasmussen. Då kom man på nya sätt att färga tyger i grönt och det blev en jättehype. Folk klädde sig i grönt från topp till tå.
Det finns också studier som tyder på att grönt är en kreativ kulör, att man blir mer kreativ i en grön omgivning.



Men den gröna färgen var svår att framställa och den kom med ett högt pris. 1775 tog svenske kemisten Carl Wilhelm Scheele fram en riktigt grön grön – Scheele’s green – efter många kemisters försök med koppargrönt och grönsaksbaserade färger. Den blev genast mäkta populär, trots att den råkade innehålla arsenik. Och även om vissa tror att Napoleon Bonaparte blev förgiftad av en mördare pekar många historiker nu på de grönfärgade, arsenikspäckade tapeterna i hans sovrum som ansvariga för hans död.
– Den som bar sina gröna handskar för mycket på den här tiden blev grön om händerna och fick tydliga tecken på arsenikförgiftning, berättar Pernilla Rasmussen.
Kanske är det dess giftiga, dödliga historia som gett den gröna färgen så negativa associationer? Eller dess ”mossighet” på senare tid? Att den brittiska gröna färgen ”Racing green” kopplats samman med övervintrad överklass och omoderna värderingar? Att gröna 1970-talstoner skyddes som pesten under flera decennier?



– Det är också en ganska svår färg är bära. Många, särskilt skandinaver, tänker att de inte klär så bra i grönt. Sedan är grönt en signalfärg. Många vill inte synas på det sättet …
Ändå är det just den stoppljusgröna färgen som nu sprids från catwalk till catwalk. Samtidigt som vi utanför modevärlden pratar om gröna val, grön omställning och en grönare livsstil. Inget ord utstrålar lika mycket hopp, framtidstro och status.
I dag är grön en stark kulör igen och det har mycket med miljörörelsen att göra.



– Ja, i dag är grön en stark kulör igen och det har mycket med miljörörelsen att göra. Vi kan se att det spiller över på andra saker också. Banker och andra förtroendeingivande instanser tar också till sig det gröna. Det ses som en seriös kulör i dag, säger Yvonne Karlsson som är certifierad färgsättare och kulörexpert på Alcro.
– Jag kan gissa att det har med vår digitala resa att göra också. Alla de primära färgerna, som rött, gult, blått och grönt, är typiska för vad vi kan se på den digitala skärmen, säger hon.



Titta på din smartphone så ser du snabbt: Meddelande-appen, Spotify, WhatsApp, Facetime, Kivra och till med symbolen för telefonsamtal är alla gröna. Oftast i samma gröna ton som Pantone utsåg till Årets färg 2017, ”Greenery”.
Pernilla Rasmussen påpekar att med tanke på att vi själva synts så mycket på skärmar under pandemin så är det inte så konstigt att vi också vill bära en färg som funkar digitalt.



– Vad som ser bra ut skärmen har stor betydelse. När vi satt och zoomade mycket blev det viktigt hur vi såg ut upptill, medan det vi hade på oss nedtill spelade mindre roll. Om vi tilltalas av grönt på skärmen så blir det något positivt.
Hon tillägger att mode numera handlar om så mycket mer än bara fysiska kläder.
– Mode konsumeras också i form av bilder på olika digitala plattformar. Och vi kanske tycker om att vila ögonen på något som är grönt.
Inom färgpsykologin har många försök gjorts att studera hur olika färger påverkar oss, men det är svårt eftersom det finns så många olika nyanser och människors personliga erfarenheter påverkar hur vi tolkar en viss färg.
– Vissa hävdar att grönt gör dig lugn, säger Yvonne Karlsson. Det finns också studier som tyder på att grönt är en kreativ kulör, att man blir mer kreativ i en grön omgivning.
Troligtvis är det också så att generationen som såg människor dö på grund av arsenik-färgade kläder hade sin erfarenhet av grönt – medan den som växer upp med Bottega-grönt, zoomsamtal och en aktiv klimatkamp har en helt annan.



LÄS ÄVEN Rött är alltid rätt: Allt om modets älsklingsfärg
LÄS ÄVEN Platåskor är tillbaka! 9 trendsäkra köp för våren 2022