Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa damernasvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
DV har tagit reda på mer om Loreens scenkläder – och om det blir några förändringar inför Eurovision-finalen i Liverpool.
DV har tagit reda på mer om Loreens scenkläder – och om det blir några förändringar inför Eurovision-finalen i Liverpool.
DV har tagit reda på mer om Loreens scenkläder – och om det blir några förändringar inför Eurovision-finalen i Liverpool.
1 AV 2
Bea Szenfeld, Tommy Granfors och Fadi el Khoury är några av de designers som samarbetat med Loreen
2 AV 2
DV har tagit reda på mer om Loreens scenkläder – och om det blir några förändringar inför Eurovision-finalen i Liverpool.

Designern Fadi el Khoury avslöjar hemligheterna bakom Loreens scenkläder

Kläderna som Loreen bar på scen när hon tävlade i Melodifestivalen med Tattoo blev en stor snackis, och vi på DV är nog inte de enda som har varit sugna på att få veta mer. Så vi bad helt enkelt designern, och Loreens mångåriga kreativa samarbetspartner, Fadi el Khoury att berätta mer om jobbet med den omtalade outfiten. 

Den 13 maj är det dags för Loreen att tävla för Sverige i Eurovision-finalen i Liverpool, England. Precis som vi har du säkert varit nyfiken på att få mer detaljer om Loreens outfit, som är skapad i samarbete med den hyllade svenska designern Fadi el Khoury.

Fadi el Khoury är framför allt känd som skapare av vackra couture-plagg, men för honom är själva hantverket och den kreativa processen viktigast, inte vilken typ av plagg han designar. Foto: Peter Elofsson / Fadi el Khoury

Fadi och Loreen har arbetet tillsammans flera gånger tidigare i olika sammanhang. Det var bland annat Fadi som låg bakom den omtalade klänning som Loreen bar vid utdelningen av Polarpriset 2019. DV bad Fadi att berätta mer om deras samarbete.   

LÄS ÄVEN: Eurovision-cirkusen är i gång!

Loreen på scen under Mello-finalen på Friends Arena. Foto: Alma Bengtsson / SVT

– Det händer något magiskt när Loreen och jag skapar ett koncept ihop, vare sig det är till röda mattan eller ett scenframträdande. Vi utesluter alla förväntningar och fördomar, och bevarar energi, glädje och glöd i kreativiteten. Skratt blandas med varma diskussioner och meningsfulla samtal om historiska och estetiska referenser, och aktuella samhällsfrågor. Loreen vet vad hon vill och därför blir det ett flow när vi skapar.

Loreen på Polarpriset 2019, i en klänning av Fadi el Khoury som onekligen var före sin tid: i dag ser vi ofta så kallade ”nakenklänningar” på röda mattan men då väckte den viss uppståndelse. Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL

Hur inleddes arbetet med plaggen för Tattoo?  
– Loreen var i min studio och berättade hur numret skulle vara rent tekniskt, med ledskärmarna, och hon visade delar av koreografin. Jag iakttog rörelserna noga och förstod att plaggen måste skapas på ett dynamiskt sätt. Vi skapar sällan ett plagg utan att det finns ett budskap och en historia. Här var scenografin inspirerad av filmen Dune, och jag ville komplettera budskapet med scenkläder som förstärker det. Det är de subtila detaljerna som gör att plaggen står ut. 

Berberkulturen är en enorm inspirationskälla för Loreen. Det är en rik och andlig kultur som är mångfacetterad.

Vad har varit era inspirationskällor?
– Vi återvänder alltid till samma inspirationskällor när vi skapar. Berberkulturen är en enorm inspirationskälla för Loreen. Det är en rik och andlig kultur som är mångfacetterad. Förortskulturen, den urbana kulturen i Nord- och Sydamerika är en annan, och även vår gemensamma invandrarbakgrund. Både jag och Loreen kommer från en arabisk invandrarbakgrund där vi med stolthet inspireras av kulturen. Sist men inte minst tar vi inspiration från starka kvinnliga historiska profiler och gaykulturen.

Beskriv hennes outfit med dina egna ord!
– Scenkläderna är skapade i lager. Vi ville ha en verklighetsförankring i plaggen, och när man ute i öknen, eller ute i naturen så klär man sig ofta lager på lager, som en uniform. Plaggen är framtagna av fem olika produktionsteam som har jobbat i separata ateljéer. Alla i produktionen har varit utvalda kvinnor, för att förstärka styrkan i numrets betydelse. 90 procent av materialen är upcyclade, det vill säga vi har köpt loss dem från restlager som tillhör välkända modehus. 

Fem olika team har jobbat med plaggen som Loreen bär på scen under framförandet av Tattoo. Foto: Peter Elofsson

Kan du ge oss lite mer detaljer?
– Byxorna krävde ett enormt arbete, med 74 mönsterdelar i sju olika material och sex olika färger. Där har läder och olika typer av mesh och jersey blandats. Toppen är gjord av bomullsmesh som är lätt sandtvättad. Jag ville utforska hur materialet skulle reagera på ett naturligt sätt, som om det faktiskt hade använts i en sandstorm eller varit i en öken. Känslan blir att den har varit med om en del. Braletten är gjord i ett 3 millimeter tjockt läder, och ska efterlikna en sköld.

90 procent av materialen som plaggen är gjorda av är upcyclade. Foto: Peter Elofsson

Hur tycker du att resultatet blev?
– Över förväntan, framför allt hur karaktären som vi först skapade med ord kom till liv. Där dynamiken i dansen förstärks och Dune-referenserna är tydliga. Jag kan inte vara annat än mycket nöjd och stolt över vad jag och mitt team har skapat.

Många timmar har gått åt till att finslipa alla detaljer i outfiten. Foto: Peter Elofsson

Vad har du fått för reaktioner?
– Reaktionerna har varit enormt positiva. Jag förknippas ofta med couture, och många vet inte att jag brinner mer för själva hantverket och mindre för glamouren. Att skapa kläder i läder, utanför normen, är minst lika mycket jag som när jag skapar demi-couture eller couture-kreationer.

Byxorna som Loreen bär har flera dragkedjor och även knytdetaljer. Foto: Peter Elofsson

Ska ni att återanvända outfiten i Liverpool eller kommer ni att förändra plaggen på något sätt?
– Vi sitter just nu i diskussioner kring det. Vi ska använda samma grundidé, men vi kan komma att utveckla vissa idéer ytterligare. Det återstår att se när Loreen står på scenen i Liverpool.

Den 13 maj vet vi om Loreen tar hem hela Eurovision, igen. Foto: Alma Bengtsson / SVT

Hur tror du att det går i Eurovision?
– Jag tror stenhårt på numret och låtens kraft. Det har varit ett enormt genomslag runtom i världen. Men för mig handlar det inte om vilken placering vi når utan att vi mättar vår perfektion. Det låter som en klyscha men det är så jag fungerar. Placeringen är viktig för media. För oss handlar det mer om vad vi kan förmedla kreativt och att vi gör det på bästa möjliga sätt och att vår vision får komma till liv. Men för att besvara frågan så som jag antar att du vill så säger jag att jag inte kan vara mer stolt över alla som har jobbat med det här och att vi kommer göra allt i vår makt för att ta hem detta!

LÄS OCKSÅ Melodifestivalen: kläderna vi minns genom tiderna 

LÄS OCKSÅ Dragrace-programledaren Robert Fux: ”Glitter måste komma inifrån”