Nu slår Arket upp dörrarna till sin första butik – här är allt du behöver veta
H&M:s nysatsning Arket var planerat att öppna under våren på Biblioteksgatan i Stockholm, men dessa planer förstördes i samband med branden i slutet av förra året. Nu är det bekräftat att Arket kommer att öppna sommaren 2018 – vi vet vart!
Arket öppnar sin första butik i Sverige den 1 juni 2018, vilken kommer att ligga på Drottninggatan 53 i centrala Stockholm. Butiken blir den nionde öppningen sedan varumärket lanserades på Regent Street i London. Arkets butiker finns bland annat i Bryssel, Köpenhamn och München. Arket är ett varumärke inom H&M-gruppen med enkla och tidlösa plagg för herr, dam och barn samt med sortiment till hemmet. Förutom de egna kollektionerna kommer det också att finnas produkter från andra varumärken. Arket kommer även att erbjuda ett vegetariskt cafe i samma byggnad. Tanken är att skapa en marknadsplats som erbjuder mer än bara kläder.
LÄS OCKSÅ: Modekedjornas hemliga outlets – fynda året om på Zara och Mango
– Tanken var egentligen att det här skulle bli vår andra Stockholmsbutik. Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november, och ser verkligen fram emot att nu äntligen kunna presentera Arket här i vår egen hemstad, säger Lars Axelsson, managing director på Arket.



Varumärkets ambition är att göra hållbar design och kvalitet tillgänglig för fler. Namnet kommer från de nordiska rötterna och förenar tre idéer som är grundläggande för varumärket: arkiv, arketyp och marknad.
Damernas Värld träffade Arkets designchef Anna Teurnell och passade på att ställa tre snabba frågor inför öppningen.
Vad ser du mest fram emot med butiksöppningen?
– Det känns otroligt roligt att få en möjlighet att möta våra kunder, och uppleva de olika produkterna i sitt riktiga sammanhang. Det känns också jättekul med vårt vegetariska kafé som kommer att vara en del av butiken. Kocken Martin Berg, som tidigare jobbat nära Mathias Dahlgren, driver kafét och har en meny med ekologisk mat och fika i en avslappnad och skön miljö.
Butiken beskrivs som en modern marknad för den moderna konsumenten. Berätta!
– Arket har ett brett men noga utvalt sortiment för herr, dam, barn och hemmet. Vi blandar våra egna kollektioner med ett kurerat utbud av favoritprodukter från märken som vi gillar, särskilt bland accessoarer och på hemavdelningen. Allt präglas av en idé om hållbar kvalitet och design. Det ska kännas lätt och inspirerande att hitta det man söker. Personligen älskar jag också att det doftar nybakat när man kliver in i butiken.
Hållbarhet är en viktig del av varumärkets DNA. På vilket sätt jobbar ni aktivt med det?
– Det märks tydligt i de material vi väljer att jobba med - vi försöker alltid att hitta det mest hållbara och miljövänliga alternativet, oavsett om det är ett material som kräver mindre vatten, är tvättat på ett sätt som sparar resurser eller är väldigt slitstarkt och därför håller länge. Ett exempel är våra badkläder, som är gjorda av återvunnen nylonfiber från fiskenät.
LÄS OCKSÅ: H&M lanserar nya märket Afound – en outlet med välkända varumärken
Psst.. Sparar du hellre shoppingpengarna till en weekend i Milano? Häng med chefredaktör Martina Bonnier på en resa du sent kommer att glömma! Klicka på bilden för att läsa mer och boka:


