Ellos i spännande samarbete med Pär Engsheden
Ett av höstens mest spännande samarbeten är definitivt det mellan nätbutiken och distanshandelsföretaget Ellos, den världsberömde foto- och filmmakaren Jonas Åkerlund och en av Sveriges flitigaste designers, Pär Engsheden. Tillsammans har de skapat en kampanj för Ellos.
Designern Pär Engsheden blev tillfrågad att skapa ett tidlöst och klassiskt plagg för Ellos. En kreation som skulle kännas lika modern i dag, som om tio år. De bad honom att göra sin tolkning av en safariklänning, en idé som han nappade på. Pär Engsheden är först ut av en rad skandinaviska designers, som ska rita varsitt plagg åt Ellos. De håller på att lansera sin webbshop runt om i världen just nu, och ser sin chans att sätta det skandinaviska modet på kartan.
På måndagen visades samarbetet upp i form av en endagsutställning på Fotografiska Museet i Stockholm. Där kunde man se hur supermodellen Frida Gustavsson förvandlats till sex olika ikoner, som prydde väggarna i lokalen. Alla iförda det specialdesignade Ellos-plagget. David Bowie, Jackie O, Yves Saint Laurent, för att nämna några. Vad man först trodde var stora porträtt, visade sig vara filmklipp som spelades upp extremt långsamt. Tack vare Jonas Åkerlunds fototeknik blev utställningen väldigt levande och mycket vacker.
Vilken ikon tycker du passar bäst i den specialdesignade safariklänningen? Klicka på bilderna här nedan för att välja din favorit.Pär Engsheden, hur reagerade du när Ellos ringde och frågade om du ville skapa ett plagg för dem?– Det kändes som ett väldigt spännande och kul projekt. Ellos hade diskuterat vem som skulle vara mest oväntad att ha med i sitt samarbete, och då kom man att tänka på mig. Var hittade du inspirationen till din safariklänning?– Jag tittade på massor av bilder och filmer på temat safari, resor och djungel. Sen intervjuade jag många olika typer av kvinnor och ställde tusen frågor till dem. "Vad tycker du om plagget safariklänning? När skulle du kunna använda ett sådant plagg? Hur skulle du vilja att en sådan klänning skulle se ut?" Vad jag visste var att jag absolut inte ville göra något som liknade YSL:s safariklänning. Hans plagg är ju fantastiskt vackra, men jag valde att göra en annan variant, en egen.
Frida Gustavsson skulle föreställa sex olika stilikoner i kampanjen. Jonas Åkerlund fotograferade allt under en dag. Hur hann ni med det?– Jonas Åkerlund bor och arbetar i Los Angeles. Om man önskar jobba med honom, så krävs det extremt lång framförhållning. Han hade under den aktuella perioden några olika jobb inplanerade i Europa och råkade få en dag över. Vi var alltså tvungna att hinna med allt under ett dygn. Vi fick effektivisera vårt arbete, bland annat användes peruker för att snabbt byta frisyrer på Frida Gustavsson. Allt för att spara tid och hinna med att fotografera det sex olika ikonerna.
Du har tidigare skapat kronprinsessans bröllopsklänning, olika blåsor till Nobelfesten och nu samarbetar du med Ellos. Du gillar att överraska va?– Jag tycker oväntade samarbeten är väldigt kul. Jag vill inte hamna i facket för förutsägbara designers. Folk tycker säkert redan att jag arbetar för mycket med klassiska designplagg. Men det finns en mycket större värld än så, det finns så många saker man kan och vill göra. Därför tyckte jag att det var intressant och kul att göra det här samarbetet med Ellos. Att det sedan fortsatte med fler oväntade möten, tänker på Jonas Åkerlund och Frida Gustavsson, ser jag som en bonus.