Emma Wiklund minns avlidne designern Thierry Mugler: ”Det var värt vartenda blåmärke”
Emma Wiklund var Manfred Thierry Muglers musa på 1990-talet och bar bland annat hans ikoniska robotdräkt. För Damernas Värld berättar hon om sin varma relation till den djärva stjärndesignern som avled i går, 73 år gammal.
– Han var en unik designer och person och hade så mycket mer att ge, säger hon.
Den franske modedesignern Manfred Thierry Mugler har avlidit 73 år gammal. Tidigare modellen, numera företagsledaren, Emma Wiklund jobbade nära honom under 1990-talet och blev hans musa. I musikvideon till George Michaels Too funky bar hon två av Muglers mest minnesvärda skapelser: den legendariska robotdräkten och den ikoniska motorcykelkorsetten.
– Jag är chockad över hans hastiga bortgång. Min första tanke var att nu har världen förlorat en starkt lysande stjärna och en unik designer och person. Han hade så mycket kvar att ge, säger Emma Wiklund.
https://www.instagram.com/p/CZGcPelDxK6/– Han var den viktigaste designern för min karriär, den jag verkligen blev en musa för. Det varmaste minnet jag har av honom är från hösten 2020, när vi träffades för första gången på över 20 år. Då öppnades hans utställning, som nu går att se i Paris, i München, och han bjöd mig dit. Vi åt middag, tittade på utställningen och fick tid att verkligen sitta ner och prata. Det var otroligt fint.
Hur var han som person?
– Otroligt karismatisk, varm och kreativ på alla plan. Han var nästan som ett levande konstverk själv. Han levde som han designade!
Mugler grundade modehuset Thierry Mugler i Paris 1974 och gjorde sig under 1980-talet känd för sofistikerade silhuetter som framhävde de kvinnliga formerna. Det var rejäla axelvaddar, getingmidjor och rundade höfter. Men han blev också känd för djärva konstnärliga skapelser och modeshower som var något utöver det vanliga. Hans kläder bars av stjärnor som David Bowie, Cindy Crawford och George Michael.
https://www.instagram.com/p/BxO4dLTjCvZ/”Man kände sig som ett konstverk på hans visningar”
Hur var det att gå Muglers visningar?
– Ja, det var inte som att gå en klassisk Ralph Lauren-visning direkt. Man kände sig som ett konstverk, och Thierry var inblandad i allt – peruker, skor, ögonfransar. Han designade inte bara en klänning utan allt var ett helt koncept, allt var regisserat in i minsta detalj. Det var inte bara att gå fram och tillbaka på catwalken. Jag hade verkligen nytta av att jag hade teater och dans i ryggen och blev en förlängd arm av hans vision.
Vi måste prata om den mytomspunna robotdräkten!
– Den var gjord helt i krom av en kille som jobbade med krom för motorcyklar. Formerna han använde var en gipsavgjutning av min kropp, det finns en bild där jag står med gips upp till halsen. Det tog 12 fittings att få rätt passform.
LÄS MER: Dior & Balenciaga, Armani & Versace, Mugler & Montana … Allt om modevärldens hatkärlekar!
Och du fick blåmärken av att bära den?
– Ja, den var ju gjord av krom, den hade ingen elasticitet, haha. Den var hård och tung och liksom bara hängde på kroppen. Men det var värt vartenda blåmärke!
Vad var nyckeln till hans stil?
– Det jag tänker på när jag tänker på hans mer bärbara design är powerkvinnan, väldigt 1980-tal med breda axlar, starka färger, assymetriskt. Om jag skulle se en Mugler-dräkt med pennkjol, kavaj med breda axlar och getingmidja i dag skulle jag direkt veta att det var hans design. Skipants i latex var också ett av hans basic-plagg.
– Jag kommer också att minnas insektsinspirationen i hans kreationer. Utöver robotkvinnan var det en av hans stora inspirationskällor.
Mugler fick revival på senare år
2002 lämnade Mugler sitt eget modehus, och på senare år började han att använda sig av förnamnet Manfred, som var det hans föräldrar gav honom som förstanamn.
– Men det ansågs som alltför tyskt i Frankrike, så han använde sig länge av sitt andranamn Thierry i stället. Jag tycker att det är fantastiskt att se vilken revival han har fått med nya musor som Cardi B, Kim Kardashian och Beyoncé.
– Många äldre designer är inte så aktiva, men han fortsatte att skapa både kläder och utställningar. Jag hade gärna sett mer av Mugler, hans bortgång är oerhört tragisk.
LÄS MER: Ögonblicken toppmodellerna aldrig glömmer: Blåmärken, rödvinsfläckar och blottade bröst!