En av modevärldens rebeller tar över Moschino
Jeremy Scott är känd för att vara en rebellisk designer och genom sitt egna märke, Jeremy Scott ger han ständigt modescenen ny energi. När Moschinos creative director Rossella Jardini slutar efter att ha jobbat med märket i tjugo år är ny energi precis det märket söker.
Jeremy Scott arbetar idag med sitt eget märke som han drivit sedan 1997, samt med ett designsamarbete med Adidas, två jobb han kommer att fortsätta med parallellt med det nya jobbet på Moschino.
Någon som tidigt trodde på Jeremy var Karl Lagerfeld som tog honom under sina vingar, och som 39-åring har Jeremy ett digert CV, redan 1997 startade han sitt eget märke. Han ville hitta sin egen stil och sitt eget DNA innan han riskerade att gå vilse i ett annat modehus känsla, stil och värderingar. Genom åren säger han att han fått jobberbjudanden från märken som Pucci, Versace, och Chloé, men det var först nu och med Moschino som både timingen och märket var rätt. Att valet faller på just Moschino har även en extra twist då det var här han inledde sin karriär som praktikant under sitt sista collegeår.
När Style.com frågade Jeremy Scott hur det kändes när han fick frågan svarade han:
– För mig är ett av kärnvärden i Moschino humor. Det är ett av få modehus som har humor, och det är samma sak för mig. En annan viktig del är deras skrivna budskap som uttrycker tankar och skruvade idéer. Vi delar en besatthet av att driva med modet.
Höstkollektionen 2014 blir Jeremy Scotts första för Moschino.