En kvinnlig klocksuccé fyller 50 år: Historien om Audemars Piguet Royal Oak
Genom Audemars Piguets ikoniska Royal Oak-modell lär vi känna en sann kvinnlig pionjär inom klockdesign. Damernas Världs klockexpert Britta Rossander berättar om en nybliven 50-åring, och om kvinnan som hjälpte succén på vägen.
Året var 1972 då Audemars Piguet rörde om i den konservativa klockgrytan genom att lansera klockmodellen Royal Oak. Bakgrunden var att Audemars Piguets italienske distributör önskat sig en sportklocka som kunde bäras till styrelsemöten, ombord på segelbåten, på klubben och vid en middag. Audemars Piguets vd ville således ha en design för en snygg, vattentät sportklocka i stål och han bad Gérald Genta – som med kunder som Omega och Patek Philippe var formgivningsgurun nummer ett – att ha skisserna klara dagen därpå.
Royal Oak var inspirerade av dykarhjälmar
Genta hämtade inspiration från barndomens dykarhjälmar med åtta bultar och gummipackning. Han ritade en klocka med en åttkantig boettring med åtta sexkantsbultar och ett integrerat band. Dagen efter var skisserna klara, och den 15 april 1972 presenterades den omtalade klockan för första gången på Baselmässan. Boetten på Royal Oak ref 5402 var 39 millimeter, vilket var stort då de flesta män fortfarande bar mindre klockor. Klockan blev dock inte den framgång man hade hoppats på, den ansågs just vara för stor och kritikerna fnyste att ”stål är billigt, det passar för diskbänkar”. Designen ansågs ovärdig Audemars Piguets image, och klockan var dessutom för dyr.
LÄS ÄVEN Vårmode 2022: 3 hetaste klocktrenderna (en av dem fixar du själv)
Det tog Audemars Piguet ett par år att sälja 400 klockor, men klockan väckte uppmärksamhet och blev för schweizisk urindustri ett avstamp för sportiga klockor i annan metall än guld. Då var det troligtvis ingen som kunde ana att Royal Oak med tiden skulle bli en ikon som förändrade Audemars Piguets öde för alltid. I dag är den omåttligt populär bland såväl kvinnor som män, och har blivit en av världens mest ikoniska klockmodeller.
Varför Royal Oak?
Var namnet kom från minns ingen i dag, men två händelser kan ha inspirerat. Englands kung Karl II gömde sig 1651 bakom en ek för att slippa bli halshuggen, det trädet blev The Royal Oak i folkmun. En annan teori, kanske mer trolig, är att brittiska flottan sedan 1664 kallade sina stridsfartyg ”HMS Royal Oak”, och deras skrov var belagda med stål.
Ett viktigt led i historien om Royal Oak och dess popularitet står Jacqueline Dimier för. Dimier studerade konst men gav upp det och gick vidare till klockor, och 1968 började hon som designer på Rolex. Sju år senare blev hon designchef på Audemars Piguet, och gavs uppgiften att skapa en feminin version av Royal Oak. Hon lyckades väldigt bra.
– Först gjorde vi varianter med automatiska verk, men de blev för tjocka så vi bytte till quartsverk i tunnare boett och den modellen fick genast stor framgång, säger Jacqueline.
Efterfrågan löpte amok
Det var med Jacqueline Dimiers mindre versioner av Royal Oak, inklusive några i guld, som efterfrågan löpte amok bland både kvinnor och män – till och med bland italienare, kända för sin mycket selektiva inställning till klockor. Att Fiats vd och stilikon, Gianni Agnelli, bar Royal Oak gjorde nog sitt till.
– Jag var förmodligen den enda kvinnliga klockdesignern i Genève vid den här tiden och det är roligt att kunna se att jag var en pionjär inom klockindustrin, har Jacqueline Dimier kommenterat sin insats som i dag är klockhistoria.
LÄS ÄVEN Historierna om världens mest eleganta klockor: Cartiers Tank och Jaegers Reverso är älskade av generationer
LÄS ÄVEN Experten: Vad du ska veta innan du köper en lyxklocka