House of Dagmar öppnar ny butik – som bara säljer märkets hållbara kläder
Svenska House of Dagmar öppnar ny butik i Stockholm, som bara kommer att sälja märkets mest hållbara kläder.
Den nya House of Dagmar-butiken kommer att hålla till på Grev Turegatan 18 i Stockholm, och blir märkets fjärde i huvudstaden. Till skillnad mot de andra butikerna kommer den här enbart att sälja plagg från House of Dagmars Good choice-märkta produkter i SS20-kollektionen.
Good choice är House of Dagmars av plagg som är hållbara ur både ett etiskt och materialmässigt perspektiv. Exempel på material som används till kläderna är GOTS-certifierad, organisk bomull, mulesing-fri merinoull (mulesing är ett vanligt förekommande ingrepp som görs på merinofår i Australien, där man avlägsnar hudveck på fårets bakdel för att förebygga angrepp från flugor, ett ingrepp som kan orsaka stor smärta för djuren om det görs utan bedövning), kromfritt läder och FSC-certifierad viskos.
85 % av vårkollektionen består av Good choice-märkta plagg, och i den nya butiken kommer House of Dagmar även hyra ut kläder till fest. Karin Söderlind, head of PR och Marketing, berättar mer om den nya butiken.
Vi vill visa att man kan handla hållbart och kvalitetsmedvetet utan att göra avkall på designen.
Varför väljer ni att öppna den här typen av butik?
– De flesta börjar bli mer och mer intresserade av att handla hållbart och kvalitetsmedvetet för att bidra till en bättre miljö. Vi vill visa att man kan göra det utan att göra avkall på designen. Genom att vi bara kommer sälja våra hållbara kollektioner här gör vi också det lättare för våra kunder att hitta och välja för de som söker hållbart mode.
LÄS MER: Guide: Stilsäkra modemärken som tar miljöfrågan på allvar
På vilka andra sätt har ni tänkt kring hållbarhet i den nya butiken?
– Butiken i sig är inte så stor så det finns inte utrymme för mycket inredning eller möbler. Butiken är jättefint kurerad av Louise Liljekrantz och Sofia Wallenstam och vi har valt ut en stol som är designad av Josefin Zackrisson.
Berätta mer om uthyrningskonceptet.
– Vi tror på en cirkulär affärsmodell där man redan från början, vid val av material, tänker på återvinning, återanvändning men givetvis också på att skapa ett långt liv för plagget. När det kommer till kläder för social occasions så vill man ofta använda nya olika plagg. Det är inte hållbart att köpa nytt hela tiden, så vi tycker att det är en viktig del i en cirkulär modell att kunna hyra ut kläder för speciella festtillfällen. Det är ett väldigt enkelt koncept där vi hyr ut ett urval av kollektionen för några dygn.
Butiken öppnar den 14 februari.