”Jag tror inte på kollektioner” Anine Bing
Anine Bing har snabbt blivit ett märke att lita på. Stilsäkra kändisar fotograferas titt som tätt i kläder signerade med hennes namn och läderjackorna har hög status i modekretsar. Bakom framgångarna ligger ett nytt tankesätt kring modeproduktion, utan säsongsbaserade kollektioner och stora modevisningar.
– För oss funkar det istället så bra att visa upp kläderna via bloggare och webbsidor i och med att vi skapar det som gäller just nu, kunden ser det nu och kan köpa det nu. Jag tror att det är det nya sättet att jobba, istället för en kollektion som kommer om ett halvår.
För ett år sedan startade bloggaren Anine Bing sitt eget modemärke under eget namn genom att själv designa sina egna favoritkläder. Ett par favoritjeans, en favoritläderjacka och ett par favorittoppar blev snart fler favoritplagg och ett år senare är succén ett faktum. Modeprofiler som Rosie Huntington-Whiteley och Kate Bosworth syns i hennes plagg som säljer slut innan de knappt hunnit hamna på hyllorna. Mycket av framgången tror Anine beror på digitala kanaler, snabb produktion och plagg som finns i butiken då kunden ser dem online.
ANINE BING JOBBAR INTE MED KOLLEKTIONER, HUR KOMMER DET SIG?
– Jag jobbar inte med kollektioner så som de flesta andra designers gör, istället designar jag nya plagg hela tiden. Det kommer ut nya saker varje vecka. På det sättet hinner kunden inte tröttna. Vi äger själva fabriker i Turkiet så vi kan jobba snabbt utan lika långa leveranstider. Jag tror att det är det nya sättet att producera kläder, med kollektioner kan kunden se kläderna på visningen ett halvår innan de kommer till butik, då har de redan tröttnat när de finns att köpa.
HUR VISAR NI DÅ UPP ERA NYA KLÄDER?
– För oss funkar det så bra med bloggare och webbsidor i och med att vi skapar det som är just nu. Det som är så bra med Anine Bing är att kunden ser det nu och kan köpa det nu. Jag tror att det är det nya tänket istället för en kollektion som kommer till butik om ett halvår.
SÅ VI FÅR ALDRIG SE EN HÖSTKOLLEKTION FRÅN ANINE BING?
– Man ska aldrig säga aldrig, men just nu är det inte min dröm att ha en visning. Visst under sommaren blir det i högre utsträckning klänningar, men det är beroende på vad jag designat och inte baserat på en kollektion. Det här sättet att tänka och jobba som designer har funkar väldigt bra ut mot butikerna och kunderna, vi skapar något nytt och fräscht hela tiden istället för vid säsongsskifte.
BETYDER DET ATT NI INTE KAN FÖLJA SÄSONGSTRENDER?
– Mitt mål inte att skapa de nya trenderna utan att skapa kläder som alla kan känna sig fina i. Jag vill göra kläder som funkar i alla lägen år efter år. Jag tror inte på kläder som håller en säsong, det är inte mitt tänk varken som privatperson eller designer. För mig är det viktigt med passform och material. Att materialet känns lyxigt, det är något jag är noggrann med när jag väljer exempelvis läder till mina läderbyxor.
VEM SER DU BÄRA PLAGGEN DU DESIGNAR?
– Jag utgår från mig själv, jag är egoistisk och tänker, vad vill jag ha på mig? Givetvis måste jag tänka på om fler kommer att vilja ha det, men jag utgår från min egen stil och det har funkat. Jag skulle aldrig designa något jag själv inte vill ha på mig.
ÄR DU EXTRA NÖJD MED NÅGRA PLAGG DU DESIGNAT?
– Det har varit en dröm att få skapa alla plagg jag gjort till Anine Bing. Mina favoritjeans, den perfekta läderjackan och så läderbootsen! Jag lever i läderboots till och med på sommaren, så det var väldigt roligt att få ta fram dem. Däremot var det en utmaning att göra en väska som känns användbar och lyxig samtidigt som det är bra kvalité. Jag är mamma och vill kunna slänga ner blöjor i väskan samtidigt som den ska vara fin och härlig. Det är en utmaning jag jobbar på just nu.
DET HAR BARA GÅTT ETT ÅR SEDAN DU STARTADE OCH SÅ MYCKET HAR HÄNT. FINNS DET TRE HÄNDELSER DU MINNS EXTRA VÄL?
– Ja det gör det, först när vi kom in i en av de bästa butikerna i LA och sedan när vi kom in på Mrs H i Stockholm, jag är väldigt glad att det gick så bra och att efterfrågan i Sverige är så stor. Jag minns också när jag såg bilder på Rosie Huntington-Whiteley i först en läderjacka jag designat och sedan i läderbyxorna. Men extra glad blev jag när hon hade på sig ett par mörkgrå skinnyjeans jag designat. Hon hade stylat dem precis så som jag skulle ha gjort, med boots och en lös vit bohemtopp. Enkelt och väldigt snyggt – precis som jag vill ha det.
ÄR DET NÅGOT DU DESIGNAT SOM DU ÄR EXTRA NÖJD MED?
– Jaa, jeansen charcoal med en dragkedja längst ner är mina absoluta favoriter, och våra läderjackor, bikerjackan och moto jacket. Och våra gold studded boats – jag lever i dem!
NI HAR NYLIGEN LANSERAT SMYCKEN, KAN DU BERÄTTA LITE OM DEM?
– Mina smycken är enkla, jag gillar det enkla. Små tunna armband, små tunna ringar. Delikata små smycken. Smycken man kan ha dagligen, utan att behöva ta av dem när man ska duscha eller sova. Inget crazy. Som i resten av kollektionen var det viktigt att hitta smycken i bra kvalité, inget som flagnar och tappar färg.
VAD ÄR NÄSTA STEG?
– Nästa steg är att fortsätta. Komma in i flerbutiker runt om i världen. Jag vill skynda långsamt och vill hinna med att växa in i rollen. Vi har flyttat in i vårt nya showroom i LA och anställt mer personal så de nya stegen händer lite av sig själv, vi tror att det är det bästa att inte pusha för hårt utan låta det komma.
Vi ser fram emot att se vad framtiden bjuder på för Anine Bing, medan vi gör det kan vi även följa henne i bloggen på: http://blogg.mama.nu/aninebing/
Fotografier på Anine: Anna Maria Zunino Noellert, http://annamaria-photography.com/
Bilder på Rosie Huntington-Whiteley från Anine Bing.