Jeanerica – allt du behöver veta om nya hypade denimmärket
Tidlöst och modernt med en klar vision – nya svenska märket Jeanerica vill bli en stapelvara i varje garderob.
När
Lena Patriksson Keller och Jonas Clason bestämde sig för att starta det nya denimföretaget Jeanerica var två saker säkra – jeansen skulle vara i fokus, och kläderna skulle tala för sig själva.
Vi vill skapa klassiska och uppdaterade passformer av hög kvalitet, i hållbara material.
Duons vänskap sträcker sig 25 år tillbaka i tiden. De träffades när de båda jobbade på H&M i början av 1990-talet och har sedan dess varit involverade i en rad olika projekt – de var till exempel med och grundade Whyred tillsammans med Roland Hjort. I dag driver Lena kommunikationsbyrån Patriksson Communication och Jonas sko och accessoarmärket ATP Atelier (som tilldelades Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2017).
– Vi väntade länge efter det att vi sålde Whyred med att starta ett nytt varumärke ihop, även om vi tidigt kände att vi ville jobba tillsammans igen. Jeanerica, och att fokusera på ett produktområde, kändes rätt på många plan, så då satte vi i gång omedelbart, säger Jonas Clason.



När Damernas Värld träffar dem råder det inga tvivel om att duon brinner för sitt projekt. Referenserna från den amerikanska jeanskulturen finns där, men formspråket är uppdaterat och modernt. Kollektionen är säsongs- och tidlös och består av tre jeansmodeller av ekologisk bomull, några t-shirtar och två jeansjackor utan skrikande loggor.
Vilken typ av mode vill ni skapa?
– Denim är ryggraden i din garderob och den produkt som du bygger din outfit runt. Alla bär denim, oavsett generation, ålder och kön. Vi vill skapa klassiska och uppdaterade passformer av hög kvalitet, i hållbara material, med fantastiska tvättar och moderna detaljer. Allt utfört med största möjliga kunskap, i samarbete med de bästa inom industrin och med en massa kärlek, säger Jonas.
LÄS MER: 5 saker du ALDRIG ska slänga (jeans är en av dem!)
Hur kom ni på namnet Jeanerica?
– Det är en lek med ordet generisk och jeans. Med generisk menar vi arketypisk, avskalad och ren denim, designad i sin mest klassiska form med en massa kärlek till passform, tyg, tvätt och detaljer, säger Lena.
Ett ytterligare bevis på att Jeanericas kläder får tala för sig själva är kampanjbilderna där de samarbetat med konstduon Erna Klewall, som består av konstfotografen Anna Kleber och konstnären/modellen Erika Wall, som fick fria händer att dokumentera Jeanerica på ett fritt sätt utan stylist, makeupartist eller hårstylist. En ovanlig företeelse i modevärlden.
– Vi ville skapa ett bildmanér som kändes äkta, personligt, inkluderande och inspirerande, avslutar Lena.
Häng med Damernas Värld på en träningsresa till Mallorca – läs mer här!


