Modellen Karlie Kloss: "Modebranschen har blivit mycket mer inkluderande"
Karlie Kloss – modell, entreprenör, programmerare, kakbakare och sociala medier-mogul med stora konton på både Instagram och Youtube. Som grädde på moset dessutom medlem i världens mest kända tjejgäng tillsammans med bland andra Taylor Swift och Selena Gomez. Damernas Värld har pratat med den tidigare Victoria's secret-ängeln som nu expanderar sitt varumärke och samtidigt vill göra något bra för andra.
Fakta om Karlie Kloss
Ålder: 24 år.
Bor: I New York.
Bakgrund: Upptäcktes på en välgörenhetsmodevisning vid 13 års ålder. Slog igenom när hon gick för Calvin Klein på New York Fashion week hösten 2007.
Aktuell: Som det nya ansiktet för Louis Vuitton och med sitt stipendieprogram och tjejläger Kode with Klossy.
Victoria's secret-ängel & nytt ansikte för Louis Vuitton
Den 24-åriga supermodellen Karlie Kloss har under sin tioåriga karriär hunnit gå på modevärldens största catwalks, varit en Victoria’s secret-ängel och synts i kampanjer för märken som Versace, Stella McCartney och Marc Jacobs. Nu, som nytt ansikte för Louis Vuitton, är hon trots sin för modellvärlden höga ålder hetare än någonsin. Men Karlie Kloss är långt ifrån bara ett vackert ansikte.
Allt jag kunde tänka på var att inte snubbla
Hon upptäcktes hemma i St Louis i den amerikanska delstaten Illinois som 13-åring. Det var 2005, och två år senare syntes hennes imponerande 187 centimeter på catwalken för Calvin Klein på New Yorks modevecka.
– Det var en adrenalinrusch, men allt jag kunde tänka på var att inte snubbla. Det var så surrealistiskt, säger Karlie Kloss till Damernas Värld.
Sedan dess har Karlie Kloss blivit en av branschens mest respekterade modeller. Med en balettbakgrund och den rätta längden har hon inte bara blivit ett känt namn utan på förstanamnsbasis med såväl designers som omvärlden.
[adSpace placement="manual"]
Kompis med Taylor Swift och Selena Gomez
Att hon är medlem i världens mest kända tjejgäng, tillsammans med bland andra artisterna Taylor Swift och Selena Gomez och tv-serien Girls skapare Lena Dunham, har inte varit negativt för hennes personliga varumärke. Det stärks ytterligare av hennes nästan åtta miljoner följare i sociala medier och på den egna Youtube-kanalen Klossy.
Branschen har hunnit förändras en hel del under åren som Karlie Kloss har varit verksam – till det bättre, enligt henne.
– Det har varit fantastiskt att se hur modebranschen har blivit mycket mer inkluderande. Vi blir vackrare när vi hyllar våra olikheter, säger Karlie Kloss.
Det är ganska vanligt att framgångsrika modeller även blir entreprenörer. De bygger bank tidigt i livet men vet att de har ett bäst före-datum för de stora märkena och magasinstitlarna. Helena Christensen har ett smyckesmärke, Tyra Banks blev programledare och Emma Wiklunds hudvårdsprodukter finns i dag i många svenska butiker. Karlie Kloss har dock tagit en helt egen väg.
Att kunna koda är att kunna kontrollera sitt skapande
I fjol gick hon en kurs i programmering, av ren nyfikenhet. Hon älskade det och blev inte bara duktig på det utan gjorde det till sin mission att sprida kunskapen till unga tjejer i USA.
– Kodning handlar om kreativitet. Att kunna koda är att kunna kontrollera sitt skapande, och sin framtid, säger Karlie Kloss.
Hon lanserade initiativet Kode with Klossy, ett stipendium och ett tvåveckorsläger för 80 tjejer som får lära sig grunderna i programmering och utveckla egna webbsidor och appar i New York. Det blev en succé, och nästa omgång är redan planerad, nu även i Los Angeles och hennes hemstad St Louis.
Studerar programmering på New York University
Karlie Kloss är också en bakningsfanatiker, något som hennes Youtube-fans är väl medvetna om. För några år sedan slog hon sig ihop med kocken och konditorn Christina Tosi på det välkända bageriet Momofuku milk bar och skapade Karlie’s kookie, en gluten- och laktosfri kaka som säljs i Momofukus butiker och webbshop, där en del av intäkterna går till välgörenhet.
Nu studerar Karlie Kloss programmering på New York University för att fortsätta bygga på sina kunskaper, och sitt imperium. Men hon har inte lagt stilettklackarna på hyllan än – hon gick bland annat för Marc Jacobs i New York, Lanvin i Paris och Tod’s i Milano under de internationella modeveckorna tidigare i höst, och syns nu som Louis Vuittons nya ansikte världen över.