ÅRETS BOKREA: Möt litteraturens 10 bäst klädda – Orlando och Anna Karenina är två av dem
Det mest färgstarka modet beskrivs bäst i svart tryck på vita sidor. Hanna Mellin utser litteraturens tio bäst klädda karaktärer.
1. ANNA KARENINA ur Anna Karenina av Leo Tolstoj (1877)



Mästerverket har kallats för ”den första moderomanen”.
Frisyrer, tyger och accessoarer beskrivs i detalj för att beskriva personligheter och social status. Förhållandena mellan de olyckligt förälskade människorna i S:t Petersburgs aristokrati uttrycks genom klädvalen:
”Anna bar inte lila som Kitty hoppats på utan en svart, urringad sammetsklänning som visade hela hennes hals och bara axlar som såg ut att vara mejslade ur gammal marmor ... I hennes hår, hennes riktiga utan falska tillägg, syntes en krans av penséer ...”
Bland annat Ralph Lauren har gjort en kollektion som var full av Anna-kopior.



Mer info om Anna Karenina – köp del 1 här (länk till Bokus).
Mer info om Anna Karenina – köp del 2 här (länk till Bokus).
2. DORIAN GRAY ur Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde (1890)
Narcissisten Dorian Gray förvandlas från ung och vacker till korrupt, och ju värre synder han gör sig skyldig till, desto värre åldras det porträtt han poserar för och som handlingen kretsar kring. Wildes beskrivning av Grey som stilig med ”vackert formade röda läppar, ärliga blå ögon och fräscht blont hår” iklädd morgonrockar i ”sidenbroderat kashmir”, pälsrockar och sidenscarfar. Bland andra Dolce & Gabbana har gjort kollektion inspirerad av Gray och Wilde.



Mer info om Dorian Grays porträtt – köp här (länk till Bokus).
3. JAY GATSBY ur Den store Gatsby av Scott Fitzgerald (1925).



Detta är historien om den amerikanska drömmen, om mannen som knappt hinner fånga den innan den går i kras. Jay har hittat på sitt namn, sin bakgrund och sin stil. I en av romanens nyckelscener öppnar han garderoben och rycker ut hög efter hög av monogrammerade skjortor i ”tjockt siden, tunt linne och finaste flanell” inför kärleken Daisy Buchanan. De ”randiga, korallfärgade, äppelgröna och lavendelfärgade” plaggen står i stor kontrast till hur Daisys mans tråkiga ridkläder beskrivs i boken. Många designer har inspirerats av Jay Gatsby, bland annat har Brooks Brothers och Ralph Lauren skapat kollektioner baserade på hans tidstypiska 1920-talslook.
Kate Moss och Jamie Hinces bröllop 2011 var inspirerat av romanen.



Mer info om Den store Gatsby – köp här (länk till Bokus).
4. LADY BRETT ASHLEY ur Och solen har sin gång av Ernest Hemingway (1926)
Hon såg ”förbannat bra ut”, lady Brett. Hennes entré iförd en snäv jumper som visade hennes kurvor ”som formerna på en snabb lyxyacht”, tweedkjol och filthatt var helt i enlighet med dåtidens mode från Chanel.
Förebilden var verklighetens lady Duff Twysden, och Hemingway stal hennes stil till sin romans självständiga hjältinna. Bretts ansiktsdrag och hårfärg beskrivs aldrig, men hennes korta frisyr ”bakåtkammat som en pojkes” nämns flera gånger. Hennes vägran att bära strumpbyxor eller låta håret växa ut var revolutionärt.
Brett svär, flirtar, röker och dricker med klass och hade en efterlängtat frigjord attityd för 1920-talets kvinnor. Hennes stil hade fungerat lika bra i dag.



Mer info om Och solen har sin gång – köp här (länk till Bokus).
5. ORLANDO ur Orlando av Virginia Wolf (1928)



Romanen är en sorts biografi över Woolfs androgyna älskarinna Vita Sackville-West. Läsaren följer Orlando och känner hen först som man och sedan som kvinna.
Kläder och accessoarer är viktiga för att beskriva förvandlingen. Först klär sig Orlando ”på under tio minuter” i ”röda knäbyxor, spetskrage, en väst i taft” och skor med ”rosetter stora som dubbla dahlior”.
Orlando konstaterar att den fysiska friheten krymper ju mer stereotypt feminina plagg hen bär. Romanens narrativa röst förklarar att ”det är inte vi som bär kläder, det är de som bär oss”.
Diana Orving och Stefán Orschel-Read är exempel på designer som gjort mode inspirerade av Orlando.



Läs mer om Orlando – köp här (länk till Bokus).
6. SCARLETT O’HARA ur Borta med vinden av Margaret Mitchell (1936)



Den episka kärlekshistorien under det amerikanska inbördeskriget gjorde stilikon av romanens sötsura huvudperson Scarlett O'Hara. Beskrivningar av O'Haras klänningar - från den som tillverkas av sammetsgardinerna, komplett med guldtofsar när hon fattig och desperat ska låna pengar till de kreationer i ”svart bombasängtyg med puffärm och prinsesskrage” och i ”rutig, grön taft med volanger som var och en slutade i en rosett” hon väljer till ett barbecue – är nödvändiga för att läsaren ska förstå sig på Scarlett.
Den gröna gardinklänningen har blivit en nutida symbol för det historiska Södern och synts både på Barbie och små mopsar till Halloween.
7. LISBETH SALANDER ur Millenium-trilogin av Stieg Larsson (2005-2007)



I ”Män som hatar kvinnor” beskrivs Lisbeths utseende av arkivchef Bodil Lindgren som ”en femtonårig galen anarkist”. I själva verket är hon en gotisk fullträff! De flesta som möter henne reagerar på hennes piercings och punkigt androgyna stil. Författaren jämförde henne med Pippi Långstrump och syftade på deras attityd, men det finns fler likheter. Lisbeths hår är rött, men färgas svart, och till ett möte dyker hon upp i ”randiga knästrumpor i grönt och rött”.
Kostymören för David Finchers filmatisering, Trish Summerville, gjorde en ”Dragon Tattoo Collection” inspirerad av Salander för H&M 2011.
Mer info om Män som hatar kvinnor – köp här (länk till Bokus).
Mer info om Flickan som lekte med elden – köp här (länk till Bokus).
Mer info om Luftslottet som sprängdes – köp här (länk till Bokus).
8. ELIA BOWEN ur Nattens cirkus av Erin Morgenstern (2012)
I en roman där vad som helst kan hända finns inga regler för hur ett plagg kan se ut. Magikern Celia Bowen byter utseende efter omständigheterna.
”Och så, väldigt långsamt så börjar hennes klänning att ändras. Det börjar vid halsen och sipprar ner som bläck, det gröna sidenet förvandlas till grumligt, midnattsvart”.
Läsarens fantasi får vingar genom beskrivningar som den här av Mme Padva: ”Hennes silverfärgade hår är samlat mitt på huvudet och hålls på plats med en liten juvelprydd bur. En choker med perfekta rubiner omsluter hennes hals och ger intrycket av att den nyss blivit knivskuren”.
9. KATNISS EVERDEEN ur Hungerspelen-trilogin av Suzanne Collins (2008-2010)



Vår tids mesta scifihjältinna och tweenidol Katniss Everdeen bjuder på en av litteraturhistoriens mest spektakulära makeovers. Katniss resa från slavliknande förhållanden i det förtryckta tolfte distriktet till att bli medieälskling i huvudstaden Capitols börjar med en minst sagt het outfit.
”Jag har på mig en enkel svart kroppsstrumpa som täcker mig från topp till tå och glansiga svarta knähöga stövlar, men det är min cape i orange, gult och rött med matchande huvudbonad som definierar själva kostymen. Cinna planerar att sätta eld på dem precis innan vår vagn rullar ut på gatorna. ”
Efter filmatiseringen av den första boken skapade kostymören Trish Summerville klädkollektionen Capitol Couture som såldes på Net-a-Porter.
Mer info om del 1: Hungerspelen – köp här (länk till Bokus).
Mer info om del 2: Fatta eld – köp här (länk till Bokus).
Mer info om del 3: Revolt – köp här (länk till Bokus).
10. JOHANNA MORRIGAN ur Konsten att skapa en tjej av Caitlin Moran (2014)
Johanna Morrigans miserabla uppväxt i Wolverhampton i början av 1990-talet är full av drömmar om musik, killar och en karriär som recensent. Hennes förvandling går från ”blek med enormt monobrow” i färgglada hippietröjor till den fiktiva gothbruden Dolly Wilde. ”Ingen mer färg. Jag bär svart nu. Svart för business- som en ond highwayman. Boots, tajts, shorts, blus: allt i svart. Med en svart skräddad kavaj som är aningen för tajt över mina tuttar, men det kan inte hjälpas. ”
Dolly Wilde tar London med storm i Dr Martens, röda läppar och cylinderhatt. Konsten att skapa en tjej är full av tidlöst mode från en jobbig men underhållande tonårstid.



Mer info om Konsten att skapa en tjej – köp här (länk till Bokus).
LÄS ÄVEN Romance-drottningen Simona Ahrnstedt guidar: ”Du måste älska det du själv skriver”