Oh la la, allt om Louis Vuittons NYA monogram!
Louis Vuittons klassiska monogrammönster är ett av världens mest kända varumäkessymboler och har funnits i över hundra år. Men nu får det sällskap –höstens stora nyhet för väskälskare är LV:s nya monogram!
Det är i år 124 år sedan Georges Vuitton, son till Louis Vuitton som grundade varumärket 1854, skapade det mönster som sedan dess blivit en av världens starkaste varumärkessymboler – det så kallade monogrammönstret. Mönstret består av bokstäverna LV, en diamant och en blomma sammanfogade i ett speciellt, och mycket igenkännbart, mönster.
Mönstret består av bokstäverna LV, en diamant och en blomma
Louis Vuittons monogram har tolkats av konstnärer
Huset Louis Vuitton var länge väldigt försiktiga med att experimentera med detta klassiska och mycket framgångsrika mönster, men framför allt under den tid då Marc Jacobs var kreativ ledare hos Louis Vuitton (han slutade 2013 efter 16 år på märket), tog man steget och vågade låta konstnärer skapa sin egen version av mönstret. Det mest framgångsrika samarbetet var med Takashi Murakami som bland annat gjorde ett färgglatt monogrammönster på vit botten, i bland uppblandade med symboler och figurer.
LÄS ÄVEN: Allt du vill veta om modehuset Louis Vuitton – och märkets väskmodeller!
Nicolas Ghesquière har inför hösten 2020 skapat monogrammet som fått namnet ”Since 1854”, en referens till året då varumärket Louis Vuitton skapades.
Även kultkonstnärer som bland andra Stephen Sprouse och Yayoi Kusama fick möjlighet att sätta sin prägel på monogrammet genom att addera sina signaturer; grafittikonst (Sprouse) och prickar (Kusama). Louis Vuittons samarbeten gick hem hos både publik och press, men efter att Marc Jacobs lämnat företaget har man varit mycket mer sparsamma med konstnärliga krumbukter just på monogrammet.
LÄS ÄVEN: Möt Louis Vuittons nya väskchef – nytt för 2020!
Louis Vuitton lanserar nytt monogram
Det är först nu, snart 125 år sedan signaturmonogrammet skapades, som ett helt nytt monogram – förvisso starkt baserat på originalet – har tagits fram inom huset. Nicolas Ghesquière, som efterträdde Marc Jacobs som kreativ ledare för varumärket, har inför hösten skapat monogrammet som fått namnet ”Since 1854”, en referens till året då varumärket skapades. Notera hur åttans form påminner om originalmönstrets blomma.
Symbolerna från originalmonogrammet känns igen men har fått sällskap av ”1854” och återfinns nu i stället för på läder på jaquardtyg, en slags avancerad mönstrad väv.
Det nya monogrammet ”Since 1854” kommer i två färger när det nu lanseras: Grått och burgundy (vinrött) och en denimfärg kommer i början av nästa år. ”Since 1854” kommer att erbjudas på flera ikoniska Louis Vuitton-modeller av väskor: Dauphine, Neverfull och Petit Noé.
LÄS ÄVEN: Så mycket höjer Louis Vuitton och Chanel priserna till följd av Corona