Foto: @demnagram, Balenciaga / Balenciaga

Mode eller skräp? Balenciagas ”soppåse” för 18000 kr väcker känslor

Balenciagas nya väska splittrar modefansen. På ena sidan finns de som menar att kreativa chefen Demna Gvasalia är en experimentell mästare, på den andra de som tycker att väskan är rena soporna – med en prislapp på dryga 18 000 kronor.

Damernas Värld

När Balenciagas senaste produkt landade på butikshyllorna var det många som höjde på ögonbrynen. Väskan, som fått namnet Trash Pouch, är inspirerad av och ser ut som – just det – en soppåse. Och kostar 18 340 kronor. 

Balenciagas nya väska Trash Pouch går loss på 18 340 kronor. Foto: Balenciaga

Det är just prislappen i kombination med den ”sopiga” utformningen som gjort väskan viral på sociala medier. När modesajten Highsnobiety gjorde ett inlägg om sopväskan på Instagram fick det nära 45 000 kommentarer. Och medan vissa menar att det kreativa chefen Demna Gvasalia gör är ett spännande socialt experiment tycker andra att det är kapitalism dragen till sin yttersta spets. Det finns också de som antar en mer skämtsam ton. ”Jag har 40 såna där under min diskbänk”, lyder en kommentar.

Något som sällan nämns i sociala kanaler, men som rapporterats i flera internationella medier, är att materialet i väskan ska vara kalvskinn med en glossig ytbehandling, och alltså inte direkt någon vanlig plastkasse

https://www.instagram.com/p/CgkY-fuuQD5/

Med Gvasalia vid rodret har Balenciaga gjort sig känt för att lyfta vardagsföremål till en ny modenivå, på ett liknande sätt som popkonstens pionjärer. Några exempel är shoppingväskan som liknade Ikeas klassiska Frakta-påsar – men kostade närmare 20 000 kronor. De har också skapat skor i Crocs-stil (i folkmun kallade foppatofflor), och sneakers som redan från start ser minst sagt använda ut.

Balenciagas ”Ikea-väska”, med en prislapp på närmare 20000 kronor. Foto: Balenciaga
https://www.instagram.com/p/Ce3Dm6loMoZ/?hl=sv

 

Första gången Trash Pouch syntes på catwalken var på Balenciagas visning av vinterkollektionen 2022, då Kim Kardashians catsuit gjord av avspärrningstejp blev den största snackisen. Kardashian, som är Gvasalias musa, var också en av de första som fick testa den nya väskan och visade upp den på Instagram. 

Den dyrbara soppåsen finns i färgerna signalgult, vitt, blått, och självklart den mest klassiska färgen i sopsammanhang – svart.

LÄS MER: Är detta Kim Kardashians galnaste look hittills? Stjärnan invirad i tejp från topp till tå under Paris modevecka 

https://www.instagram.com/p/Ca7IyRFI9qk/?hl=sv

Skaparens egna ord om den omsusade produkten? I en intervju med Women's Wear Daily säger Demna: ”Jag kunde inte missa möjligheten att göra världens dyraste soppåse, för vem älskar inte en mode-skandal?”

LÄS MER: Därför kan en designerväska vara en bättre investering än både aktier och guld 

LÄS MER: Kim Kardashians heta kärleksaffär med Balenciaga