Danska modehuset Ganni lanserar två kollektioner i samarbete med brittiska varumärket Barbour.
Danska modehuset Ganni lanserar två kollektioner i samarbete med brittiska varumärket Barbour. Foto: Ganni

MODE- & SKÖNHETSNYHETER: Ganni lanserar kollektion med Barbour

Damernas Värld hjälper dig att hålla koll på senaste nytt i modevärlden. 

Damernas Värld

Ganni lanserar kollektion med Barbour 

Samarbetet erbjuder en lekfull skandinavisk twist på den anrika brittiska stilen. Foto: Ganni

Klassisk brittisk stil möter dansk och djärv estetik i det nya samarbetet mellan varumärkena Ganni och Barbour. Samarbetet kommer i två delar, en huvudkollektion som består av två kappor, fyra jackor, en kjol och två hattar, och en vintage-kollektion bestående av 50 exklusiva återanvända och omarbetade ytterplagg.

Den klassiska oljejackan får ett trendigt uttryck med de lekfulla detaljerna. Foto: Ganni

Kollektionerna är influerade av varumärkenas hemstäder, de jordnära tonerna, den klassiska stilen och den vaxade bomullen från South Shields, medan de livfulla färgerna, överdrivna kragarna och djärva logotyperna är hämtade från Köpenhamn. Genom samarbetet lyckas de få det bästa av två världar, samtidigt som de behåller Barbours och Gannis signaturstilar.

– Jag har alltid varit ett stort fan av Barbour, säger Ditte Reffstrup, kreativ chef på Ganni. 

– Vi skapade något superlekfullt, som är fullt av kontraster och som fortfarande förblir troget båda varumärkenas DNA. 

Kollektionerna har ett stort hållbarhetsfokus. Foto: Ganni

Visionen om att skapa hållbart mode med minimal miljöpåverkan har också varit en central del av samarbetet. 

– Att förlänga livet på våra plagg har varit kärnan i vår verksamhet i över 100 år, och det har varit spännande att samarbeta med Ganni eftersom vi båda delar liknande värderingar, säger Barbours globala marknadschef Paul Wilkinson.

Kollektionen finns att köpa från och med 1 november. 

Efva Attlings The Högdalen gör smycken med Ingegerd Råman

Ingegerd Råmans smyckeskollektion Joy har skapats exklusivt för Efva Attlings The Högdalen. Foto: Eva Dahlgren / The Högdalen

Prisade formgivaren Ingegerd Råman har designat samtida svenska klassiker i glas och keramik i decennier. Hennes filosofi är att bara skapa sådant som hon själv vill använda. Nu släpper hon smyckeskollektionen Joy, exklusivt för Efva Attlings The Högdalen.

Kollektionen i silver består av en brosch i två olika storlekar och ett par örhängen. 

– Jag brukar säga att jag är den första beställaren. Jag ska kunna tänka mig att bära broschen nästan alltid, jag hoppas jag delar det med flera, säger Ingegerd.

Både broschen och örhängena har formen av bönor.

– En böna innehåller så mycket löften om nytt liv. Bönan har alltid varit en vacker, livgivande form för mig. Kanske är det för att den också liknar det ofödda barnet, förklarar Ingegerd.

Örhängen och brosch ur kollektionen Joy, The Högdalen x Ingegerd Råman.

– Jag har själv alltid haft mycket Råmanglas hemma och har beundrat henne sedan många, många år, berättar Efva Attling. 

– Jag känner igen Ingegerds formspråk i vår nya brosch och ser så fram emot att få bära den.

Tidigare samarbeten inom the Högdalen har varit med bland annat Jocke Berg och Thåström.

Daniel Lee tar över efter Riccardo Tisci på Burberry

Daniel Lee tar över som chefsdesigner på Burberry efter Riccardo Tisci. Foto: James Peltekian / TT NYHETSBYRÅN

Daniel Lee, tidigare kreativ chef för Bottega Veneta, tar över som chefsdesigner på anrika Burberry efter Riccardo Tisci. Under Tiscis och tidigare vd:n Marco Gobbettis ledning har Burberry gått mot en skarpare och mer modern stilbild och riktat in sig ännu tydligare mot lyxsegmentet.

Britten Lee, som firat enorma framgångar med Bottega Veneta, lämnade plötsligt modehuset i november förra året, vilket väckte förvåning i branschen. Nu är förhoppningarna att han kan upprepa succén på hemmaplan hos Burberry, och hans första kollektion kommer att visas på London fashion week i februari.

I ett pressmeddelande säger Lee att han är hedrad att tillsammans med Burberrys team få skiva nästa kapitel i det legendariska brittiska lyxmärkets historia. Och att han ser fram emot att komma tillbaka hem till Storbritannien och London.

Maria Nilsdotter i samarbete med Barncancerfonden

Maria Nilsdotters nya smycken. Foto: Maria Nilsdotter

Enhörningen är ett magiskt väsen som står för styrka, healing, skönhet och magiskt tänkande. Det är också enhörningen som det kretsar om när Maria Nilsdotter skapat en kollektion till förmån för Barncancerfonden. 30 procent av varje sålt smycke doneras av Maria Nilsdotter och ska användas i kampen mot barncancer. 

Samarbetet består av ett halsband och ett örhänge och är tillverkade i återvunnet silver. Kollektionen finns att köpa från 22 september. 

Beyoncé-klack hos Timberland

Veneda Carters version av Timberland-kängan finns ute nu. Foto: Timberland

Att 2000-talet är decenniet framför alla andra modemässigt har du förstås inte undgått att bli påverkad av. En av stilens stora förespråkare är den danska stylisten Veneda Carter, känd främst för sitt arbete med Kim Kardashian. 

https://www.instagram.com/p/Ch8ojh7rUM1/

Carter har även ett eget märke och nu släpps ett samarbete hon gjort med skotillverkaren Timberland - naturligtvis i milleniestil. En högklackad stövel och en glansig känga för direkt våra tankar till Beyoncé och Jay-Z i video till '03 Bonnie & Clyde från, just det, 2003.

Beyoncé och Jay-Z i videon till ”'03 Bonnie & Clyde”

Mariah Carey gör smycken för Chopard

Mariah Carey för Chopard Foto: Chopard

Mariah Carey var som störst på 90-talet och 00-talet och hennes stil från den tiden med tighta klänningar, avklippt jeanslinning och magkorta toppar kopieras nu av unga i en väldig fart. Juvelhuset Chopard lanserar nu ett samarbete med denna ikon där motivet givetvis rör sig runt Mariah Careys signum: Fjärilen. 

Mariah Carey x Chopard Foto: Chopard

LÄS MER De bästa skönhetsprodukterna från våra tester 

LÄS MER Den bästa shoppingen just nu utvalt av Damernas Världs redaktörer