Streamar du din stil? Tv-serierna som formar våra garderober
Från psykopatiska mördare till tonåringar som bekämpar monster. Modevärldens nya influencers är tv-seriernas mest älskade karaktärer, som formar vår stil en skärmtimme i taget.
Mördaren Villanelle sitter i en mörkblå soffa i ett ljust rum, iklädd en tyllklänning i skira, rosa lager och svarta Balenciaga-boots. Du har antagligen sett bilden och kanske även googlat designernamnet, Molly Goddard, för att få veta mer. Världens vackraste, mest stilbildande psykopat är bara en i raden av tv-seriehjältar som influerat både modebranschen och dess konsumenter mer än något annat på senare år.
Om den gamla tidens designer som Hubert de Givenchy hade filmstjärnor som Audrey Hepburn i Frukost på Tiffanys, så har den nya tidens designer som Molly Goddard tv-favoriter som Jodie Comer i Killing Eve – eller någon annan av den nya erans påkostade, stjärnspäckade och ofta långlivade tv-serier. Avsnitt efter avsnitt, timme efter timme av exponering – en längd och mängd som filmvärlden aldrig kan komma i närheten av.
En pissdålig serie kan vara hur trendig som helst, men det gäller att det är rätt person och rätt kläder.
– Jag tänker att den här boomen började med Game of thrones. Efter den älskade alla att kolla på serier. Och alla tittar på nätet nu, ett till avsnitt, ett till och ett till. Alla bara matar, säger Cilla Rörby som arbetar som kostymdesigner och bland annat ligger bakom den i Sverige så omtalade looken som Evin Ahmad bar som Leya i serien Snabba Cash.
– Plötsligt skulle alla ha allt som Evin hade på sig, berättar hon. Jag var inte beredd på det riktigt. Jag tycker inte att hennes kläder är så supermärkvärdiga.
Men den som googlar ”Snabba Cash jeans” förstår snart omfattningen av populariteten. Återstår att se om säsong 2 av Snabba Cash har samma effekt och vilka plagg från serien som blir de stora snackisarna den här hösten.
De där jeansen och Villanelles klänning är iallafall långt ifrån de enda plagg som blivit så omtalade att de hade kunnat få en plats i eftertexterna strax efter huvudrollsinnehavarna. Nicole Kidmans fulsnygga gröna kappa i The Undoing har troligtvis gjort serien betydligt mer omtalad än den hade blivit utan det omdiskuterade plagget. Och kostymörerna för de största internationella tv-produktionerna vet förstås om att deras val spelar stor roll för seriens eventuella framgång.
LÄS ÄVEN Nicole Kidmans gröna kappa i The Undoing delar DV-läsarna!
Faktorer som spelar in för modemässig inspiration
Cilla Rörby tror att en rad faktorer spelar in för att en serie ska bli inspirerande modemässigt. Kombinationen stark karaktär, snygg skådespelare och välgjord serie är en vinnande sådan.
– En pissdålig serie kan vara hur trendig som helst, men det gäller att det är rätt person och rätt kläder. Det är inte som ett modereportage, du tittar inte på en stillbild, utan på hur personen rör sig i kläderna, hur den utstrålar styrka, att du vill vara den här personen.
Och under tiden serierna visas, ett halvår, ett år eller allra helst säsong efter säsong, hinner vi lära känna de karaktärer vi identifierar oss med – vi vet hur de klär sig, inte bara enstaka plagg utan hela stilspråket. De starkaste karaktärerna blir som inspirerande vänner, som vi ofta umgås med dagligen. Deras hem och garderober är självklara inslag i våra liv, som den där stilsäkra kompisen eller syrran som alltid lyckas med de snyggaste kombinationerna. Och samtidigt som en lägereld, att samlas kring.
Serieplaggen blir allt mer eftersökta
Euphoria, Sex and the city (som fått många nya, yngre tittare genom potentiellt lika stilbildande uppföljaren And just like that …), Emily in Paris, Familjen Bridgerton, Normala människor, Insecure – listan på tv-serier som står på egna stilben och som påverkat både catwalkdesigner och konsumenter i nya trendriktningar är lång. Och blir allt längre, samtidigt som produktplaceringar och annonssamarbeten blir alltmer eftertraktade.
LÄS ÄVEN Stilexperten Monika Kichau: ”Så hittar du din jeansstil”
Stora vintageaktörer som Vestiaire Collective och modesökmotorer som Lyst uppger att populariteten speglas i att deras kunder söker efter plagg som setts i specifika serier.
– Jag har aldrig fått så mycket frågor om kläderna som efter Snabba cash, berättar Cilla Rörby. Det var så många kvinnor som hörde av sig. Sedan är det ju så att jag köper en massa kläder och sen syr jag om dem, så att de ska sitta perfekt. Ofta kan du inte bara köpa plagget …
När Bridgerton började visas ökade sökningar efter (och försäljningen av) tiaror, när Emily in Paris gick ökade sökningar efter Ganni efter ett avsnitt då Lily Collins karaktär bar en gul asymmetrisk kjol med tillhörande topp från det danska märket och när Euphoria var tillbaka med sin andra säsong i februari ökade sökningarna efter svarta cut-out-klänningar rejält (890 procent under de första två dygnen, enligt Love the sales).
https://www.instagram.com/p/CQWZFyjnUNX/?hidecaption=trueLeyas stil i Snabba Cash är en viktig del av seriens berättelse, om tjejen som tjänar mer och mer pengar ju längre den första säsongen går och därför adderar dyrare och dyrare element till sin stil.
– Men det är ändå basic plagg och det tror jag är en anledning till succén. Att många kvinnor kunde identifiera sig med henne, de kunde se sig själva på jobbet i hennes kläder. Det kändes exklusivt, men ändå vardagligt.
Kanske är det också därför just tv-serier är en så tacksam källa för inspiration. Där får vi inte bara se karaktärerna – och stjärnskådespelarna – i enstaka specifika sammanhang, utan i många olika rum och situationer, i vardagsliv och på fest.
– Om jag tänker på serier jag har tittat på som jag själv har inspirerats av, så är de snygga och visuellt tilltalande. Som Handmaids tale, Squid game, Ratched, Stranger things. De är otroligt stilistiska, mycket färger. Folk kanske inte går runt i nunnedok för att de sett det i Handmaids tale, men man blir också inspirerad av en känsla – och av starka karaktärer, säger Cilla Rörby.
Tv-seriestilarna vi älskar
And just like that …
VUXNA 00-TALSSTILEN
Tyllkjolarna är tillbaka! Och Fendis Baguette-väska! När Sex and the citys första säsonger visades på tv, runt millennieskiftet, influerade den både designer och stilmedvetna över hela världen. Och Carrie och de andra är sina stilar trogna även i uppföljaren, men nu i inspirerande 50+-version. Tänk långa kavajer, livsbejakande hårsvall och höga midjor, och en stor dos humor.
Euphoria
GENERATION Z-STILEN
En generation som är lite less på sina präktiga millennial-föregångare, vill bort från det perfekta, hela och rena – och adderar både sprakande glittersmink och skitig street, till bara magar, låga midjor och massor av färg. Stilmässigt sneglar de gärna på tiden då många av dem föddes, från sent 90-tal till tidigt 00-tal. Lite Spice Girls, lite Britney Spears, mycket attityd.
Killing Eve
FÄRGSPRAKANDE COOL-STILEN
Ingen brottsling har någonsin varit snyggare, eller spridit sin stil till fler. Villanelle i Killing Eve har dels gjort designern Molly Goddard till hushållsnamn tack var den rosa klänningen och dels burit killer-kostymer (bokstavligt talat), farligt fina klänningar och boots av stora namn som Dries Van Noten, Burberry och Balenciaga. Som en streamad catwalk i deckarformat. Glamourös och iskall på samma gång.
Snabba Cash
VARDAGSGLAMOUR-STILEN
Leyas jeans i Snabba cash kan vara det mest omtalade klädesplagget i svensk tv-seriehistoria. Hennes sidenblusar, den chica trenchcoaten och det faktum att hennes kläder blev lyxigare ju rikare hon blev i serien bidrog också till Leyas magnetiska stil. Alla ville se ut som hon när första säsongen kom och det skadade knappast att Evin Ahmad bär upp precis allt med samma självklarhet och pondus.
Familjen Bridgerton
REGENCY CORE-STILEN
Det är förstås ingen slump att många designer plötsligt vill skapa romantiska, empirskurna, puffärmade pastellklänningar just nu, när tv-serien Bridgerton gjort succé över stora delar av världen. Tänk prinsessbakelse i cocktailklänningsversion så är du hemma. Perfekt för sommarens bröllop!
Emily in Paris
PREPPY I PARIS-STILEN
Röda baskrar, vippiga kjolar och preppy kavajer har inte varit så här eftertraktade sedan Gossip Girl (första omgången) premiärvisades 2007. Stilen är copy paste på bilden som amerikaner (och en hel del européer också, säkerligen) har av parisisk stil. Det enda som fattas är en baguette (brödet, inte väskan) under armen!
LÄS ÄVEN Skådespelaren Nanna Blondell: ”Jag har svårt att stanna upp, är alltid på väg till något annat”
LÄS ÄVEN Alexander Skarsgård: ”Jag får inga erbjudanden från Sverige längre”