Cannes-festivalen 2021: Moderiskerna som går hem – och de som floppar
Äntligen glider stjärnorna röda mattan fram i Cannes igen! Damernas Värld sätter fokus på de bäst klädda – och belyser modemissarna som gick hem. Och, naturligtvis, den som inte gjorde det.
Äntligen – nu glider de svarta limousinerna åter längs croisetten i Cannes, stjärnorna svalkar sig i lyxhotellens svala ac och rosévinet flödar åter. Festivalen i Cannes är tillbaka och med den även ögongodis där kändisarna paraderar röda mattan fram i intressanta – och mer eller mindre lyckade outfits. Damernas Värld håller dig uppdaterad kring vilka moderisker som gick hem – och vilka som inte gjorde det.
MODERISKER
Chunky kedjan
Balenciaga
Kostymen
Cykelbyxor
Gult
Olika nyanser av samma färg
Cape
Fransar
Knäppa väskan
Cutouts
Moderiskerna som gick hem
MODERISK: Chunky kedjan
En prinsesspuff kan kännas lite omodernt i dagens modebild, och någon fullträff på Cannes röda matta är dtet absolut inte, men en sak influencern Leonie Hanne gör för att rädda det hela är att addera den moderna, tunga kedjan runt halsen. Det räddar upp looken och sätter den lite mer i samtiden.
MODERISK: Balenciaga
Balenciagas estetik är inte självklar på Cannes röda matta – trodde vi. Men när Isabelle Huppert gör entré i en av husets signaturstilar – svart, glansig klänning med tillhörande stövlar så smälter vi lika hårt som Isabelle själv förmodligen gjorde i sin svarta stass under rivierasolen.
MODRISK: Kostym
Ett tips att minnas: Kommer du i kostym till röda mattan – kom i par. Det blir effektfullt och stiligt, och mycket mer effekt än om du ensam skulle glida in i en förhållandevis traditionell stass.
MODERISK: Cykelbyxor
Ja, du ser rätt: Cykelbyxor i Cannes! Det krävs en riktigt modigt modelejon för att våga sig på den kombinationen – skådespelaren Marion Cotillard är verkligen modig. Att våga sig på cykelbyxor (som kan vara världens mest utskällda plagg) i det här sammanhanget är att be om att få kritik, men inte av Damernas Värld. Nej, vi anser att denna look från Chanel faktiskt klarar sig på rätt sida av elegansnivån med den lite vidare toppen och de roliga skorna.
MODERISK: Gult
Gult är en färg som inte är helt lätt att bära, och speciellt inte som här: I en hel aftonklänning med matchande skor. Men än har vi inte sett Dame Helen Mirren misslyckas på röda mattan och naturligtvis lyckades hon även bära upp den här kreationen. Hennes lyskraft och självförtroende får klänningen att lyfta – se och lär.
MODERISK: Olika nyanser av samma färg
Följer du fotbolls-EM så har du säkert noterat hur hett det är med starkt rosa på män – från domare, till målvakter och var och varannan fotbollsstjärna har ju knallcerisa fotbollsskor i dag. Kul tycker vi som alltid gillat rosa på män. Regissören Spike Lee får till en jättefin kostymoutfit och vi gillar hur han matchar med solglasögon i en annan nyans av rosa – en ”stilregel” som förr var ett ”don't”, men som vi i dag tycker ger en kul effekt i en outfit.
MODERISK: Cape
Cape är för det mesta flott, men just i aftonklädessammanhang kan det lätt bli att det ser ut som en superhjälte som snart ska lyfta mot himlen och lösa brott. Det blir helt enkelt lätt lite åt utklädningshållet. Men ståtliga Maggie Gyllenhaal i Celine klarar att hålla sig på röda mattan – fint att hela hennes outfit går i samma vackra ton (och vi älskar plisseringarna!) och resultatet blir snarare modernt elegant än att hon drunknat i utklädningslådan.
MODERISK: Fransar
Kul outfit som liksom bara passar på Cannes matta – men förmodligen på få andra ställen ska sägas. Modellen Candice Swanepoel bär upp denna bohemiska och lite western-aktiga Etro-skapelse förstås, men frågan är om den inte hade varit snäppet coolare på en kvinna som inte besitter en supermodellkropp? Hur som helst, Candice är superfin såklart, en riktig humörhöjare som är ännu mer effektfull i rörelse när fransarna förstärker kroppens rörelse och en outfit som delar betraktarna i tumme upp och tumme ner. Vi gör tumme upp!
MODERISK: Knäppa väskan
Att ha en knäpp accessoar till en aftonklänning kan tyckas vara ett lätt sätt att göra en ganska så generisk outfit mer personlig. I bland blir effekten just så – ofta blir det bara ganska fult. När artisten (och Jane Birkins dotter) Lou Doillon, iklädd en riktig Gucci-signaturklänning, kommer med ett hjärta i handen smälter vi förstås. Klänningen är lite extra allt och snuddar på gränsen till för mycket – men klarar sig på rätt sida och har hjärtat på rätta stället.
MODERISK: Cutouts
Cutouts, när plagget har ”hål” på strategiskt valda ställen, är en populär effekt att plocka in i aftonkläder nu för tiden – med varierat resultat. Allt för ofta blir det snarare för vågat och rätt tacky. Men som effekt att tillföra en ganska vanlig aftonklänning, som den Jodie Foster bär från Givenchy, blir det en effekt som adderar något. Fin minimalism med något extra – bra Cannes-klänning för Jodie!
… och här är moderiskerna som inte gick hem
Bella Hadid, en ung snygg modell, i en klänning som är både tantig och har en unken omodern känsla. Hur en ung, söt kvinna vill se ut som något hämtat ur Dynastins Krystle Carringtons mindre lyckade garderober är en gåta.
Åh, det här hade ju kunnat bli så bra. På papperet är en silverkavaj från Louis Vuitton en bra idé – men i verkligheten blev det inte lika svängigt. Den franska skådespelaren Noémie Merlant ser ut som hon blivit invaderad av en stor kavaj utan att ha något att säga till om. Oversize kan vara elegant – men här ser det bara för stort och osmickrande ut.
Den tyska skådespelaren Iris Berben lyckades inte riktigt här. Det blir lite för mycket strandklänning över det hela – klänningen i sig är fin, men dess avslappande stil borde kanske ha vägts upp med ett stramare hår.