Så mycket höjer Chanel och Louis Vuitton priserna på grund av corona
Lyxmärkena höjer priserna på grund av Corona-pandemin. Rejält!
Har du slagit till på en Chanel-väska den senaste tiden? Trots att den troligtvis grävde ett djupt hål i plånboken, så hade du ändå tur att du inte väntade lite till: i maj höjde Chanel priserna på deras ikoniska 11.12, 2.55, Boy, Gabrielle och Chanel 19-väskor. Även mindre lädervaror höjdes. Det var inte en liten ökning heller – i Frankrike rapporterades den av branschtidningen Business of Fashion till så mycket som mellan 5 och 17 (!) procent. Lyxmärken arbetar med att hålla samma prissättning på samtliga marknade, vilket gör att priserna höjs även i Sverige.
Covid-19-pandemin sägs vara en anledning till prishöjningen.
– Som alla stora lyxmärken så justerar vi regelbundet priserna efter förändringarna i våra produktions- och materialpriser, och vi tar även hänsyn till valutakurserna, säger en talesman för Chanel.
– Den nuvarande situationen har gjort att priset på vissa råvaromaterial, som är svåra att anskaffa på grund av den höga kvalitet vi behöver ha, har ökat igen.
Chanel är inte ensamma – Louis Vuitton höjde priserna med 3 procent i mars och ytterligare 5 procent i april rapporterar Business of Fashion.



LÄS ÄVEN Allt du vill veta om Chanels 2.55-väska – pris, historia, var du köper den med mera!