Efva Attling gör smycken tillsammans med Jonas Åkerlund
Efter två Joakim (Berg och Thåström) och en Göran (Kling) är det så dags för en Jonas. När Efva Attling skapar smycken tillsammans med regissören Jonas Åkerlund får det klassiska konfirmationshalsbandet ett mer diaboliskt utseende.
Efva Attling fortsätter att skapa samarbeten med kända män som besitter starka uttryck. Efter det inledande samarbetet med Joakim Berg, musiker känd från Kent, och punklegenden Joakim Thåström samt smyckesesset Göran Kling kommer så nu ett samarbete med regissören Jonas Åkerlund.



Jonas har skapat sig ett rykte som videoregissör som bitvis kontroversiell – vi minns särskilt hans samarbeten med bland andra The Prodigy, Metallica och Rammstein - och hans bakgrund i den extrema metalmusiken (han var trummis i legendariska black metal-bandet Bathory) går att spåra i mycket av det han gör.
Även i kollektionen Ditch för The Högdalen.
LÄS ÄVEN Efva Attlings skönhetstips: ”Bästa produkten för kvinnor över 50”
JONAS ÅKERLUND
GÖR Regissör.
ÅLDER Fyller 56 i november.
FAMILJ Frun Bea (stylist) och fyra barn.
BAKGRUND Slog igenom internationellt som musikvideoregissör med Madonnas Ray of Light. Har sedan dess gjort en mängd musikvideor, reklamfilmer och även spelfilmer – bland dem Spun och Lords of Chaos
AKTUELL Med en smyckeskollektion för The Högdalen samt med en kommande film om rånaren Clark Olofsson med Bill Skarsgård i huvudrollen.
Nitar och upp och nervända kors är en del av Jonas Åkerlunds symbolvärd som vilar i hårdrocken och det är även dessa som spelar huvudrollerna i kollektionen som han skapat tillsammans med Efva Attling för The Högdalen som består av flera halsband, skinnarmband, en ring och ett örhänge.



I kollektionen finns ett kors som väger ett kvarts kilo och där varje smycke är numrerat – skapat med samarbetspartnern och vännen Ozzy Osbourne i tankarna.



Antingen gillar man det jag gör sjukt mycket eller inte alls. Jag har megafans och haters, det är lite min grej. –Jonas Åkerlund
The Högdalen är Efva Attlings ”hub” som ligger utanför det egna varumärket och där hon får utlopp för en annan typ av kreativitet än den hon vanligtvis ägnar sig åt.
– Jag är otroligt stolt över varumärket Efva Attlings framgångar, och jag älskar mitt arbete där, säger Efva. Men jag har även ett behov av en kanal där jag kan arbeta med projekt som faller utanför det vi gör på smyckesvarumärket Efva Attling. Och nu har jag skapat en sån kanal, sa Efva Attling till Damernas Värld i samband med det första samarbetet, då med Joakim Berg.



LÄS ÄVEN Efva Attlings Stilskola – bästa tipsen för en tidlös och personlig stil
LÄS ÄVEN Bildextra: Efva Attlings stilresa – från popstjärna till smyckesdrottning