SMYCKEN | Efva Attlings nya UNICEF-smycke ryter till – så här ser det ut!
Efva Attling, som startade sitt smyckesmärke för 25 år sedan, har aldrig varit rädd för att kommunicera starka budskap på sina smycken – ”beauty with a thought” som hon själv uttryckt det. Den 11 oktober markerar datumet för den Internationella Flickdagen, och i samband med det erbjuder Efva Attling en ny kollektion till förmån för Unicef där 150 kronor av varje sålt smycke oavkortat går till Unicefs arbete för barns rättigheter världen över. Kollektionen består av ett halsband och ett armband.
– När jag fick frågan från Unicef att arbeta för flickor som är oerhört utsatta, började min hjärna snurra. Taggtråden symboliserar ett slags ”stay away”, och orden ”Not for sale” betyder att ingen flicka är till salu.
Du kommunicerar ofta starka budskap med dina smycken. Varför har du valt att göra så?
– Jag vill meddela mig med människor, det sitter i sedan jag skrev texter när jag var popmusiker. Jag vill väcka tankar och röra vid människors känslor. Ord blir en konversation.
Dina smycken har samlat in över 14 miljoner till välgörande ändamål. Hur väljer du dina sammanhang?
– Jag väljer frågor som berör mig, och om jag kan bidra till att göra skillnad känns det bra.
LÄS ÄVEN: Efva Attlings stilskola – bästa tipsen för en tidlös och personlig stil
3 Efva Attling-favoriter med budskap …
… och vad Efva själv säger om dem.
1. Ringen Take no shit
”Min tanke med 'Take no shit'-budskapet är att ge styrka, att få mod att stå upp för sig själv, att inte bli kränkt.” Mer info - köp här (länk till Åhléns).
Armbandet Sans Peur
”Utan rädsla... gör det bara... ångra inget.” - Efva Attling
Mer info – köp här (länk till Åhléns).
Örhängena Strength & Kindness
”Du måste vara snäll om du är stark', som Pippi Långstrump sa.” - Efva Attling
Mer info – köp här (länk till Åhléns).
LÄS ÄVEN: Bildextra: Efva Attlings stilresa – från popstjärna till smyckesdrottning