Ellie Goldstein är Guccis första modell med Downs syndrom
Gucci Beauty har sedan starten gått mot normen i skönhetsvärlden och visat upp en mångfald av modeller. Nu lanserar de en kampanj med modellen Ellie Goldstein, som har Downs syndrom.
För ett år sedan lanserade Gucci skönhetsmärket Gucci Beauty med en normbrytande kampanj som väckte känslor. Många hyllade kampanjen som frontades av punkstjärnan Dani Miller som visade upp modehusets läppstift med ett stort leende, där hennes sneda och gulnande tänder stod i fokus.
LÄS OCKSÅ: Gucci lanserar smink med normbrytande kampanj
”Dina brister behöver inte vara brister”, sade Dani i samband med kampanjlanseringen till Vogue.
Nu är Gucci Beauty åter tillbaka med en ny kampanj som väcker uppmärksamhet världen över. Märket lanserar sin mascara L’Obscur, vilken brittiska modellen Ellie Goldstein, 18, är ansiktet utåt för. Kampanjen lanserades med italienska Vogue och är en del av modehusets initiativ för att ”stödja nya talanger och visa upp okonventionell och icke-stereotypisk skönhet” enligt ett pressmeddelande. Med kampanjen blir Ellie Guccis första modell med Downs syndrom.
Kampanjen, som går under namnet #theguccibeautyglitch, är ett projekt som italienska Vogue och Gucci står bakom med fotografen David PD Hyde och Guccis kreativa chef Alessandro Michele i spetsen. Up and coming-modellerna Jahmal Baptiste, Kadri Vahersalu, Enam Asiama och Ruoyi Yi medverkade också framför kameran.
Ellie Goldstein är signad av Zebedee Management, en modellagentur som står för en mångfald av modeller och representation. Ellie själv är överväldigad av succén – kampanjbilden har i skrivande stund över 830 000 likes på Gucci Beautys officiella Instagram-konto.
”Jag älskar det här. Tack för den här fantastiska möjligheten och en fantastisk plåtning”, skriver hon på Instagram om upplevelsen.
Gucci har på senare tid uppmärksammats stort arbete för mångfald och representation. Nyligen stod det klart att Jane Fonda, 82, är ansiktet utåt för modehusets höstkollektion.