Gucci släpper kollektion med Balenciaga: ”Väldigt ovanligt och banbrytande”
Gucci fyller 100 år och med Alessandro Michele i spetsen hade man inte förväntat sig något annat än en kreativ och innovativ kollektion för A/W21. Men att det anrika modehuset skulle slå sina påsar samman med ett annat lika anrikt modehus, nämligen Balenciaga, var det nog få som kunde gissa.
Under torsdagskvällen visade Gucci upp höst/vinter 2021-kollektionen Aria via sina sociala medier, ett samarbete (eller ”hacking lab”, som Alessandro Michele själv beskriver det), med modehuset Balenciaga – och hajpen var ett omedelbart faktum.
Samarbeten är långt ifrån en nyhet inom modevärlden. Det är ett sätt att vidga både kreativiteten, kundbasen och kassakon. Louis Vuitton x Supreme, Acne Studios x Fjällräven, H&M:s många designersamarbeten och Monclers Genius-program hör till några av exemplen. Det som sticker ut med Guccis Aria-kollektion är att två så pass anrika, populära (Gucci och Balenciaga är de två varumärkena inom mode som det söks mest på enligt söksajten Lyst) – och till råge på det konkurrerande – modehus väljer att släppa en kollektion ihop.
”Vi hör om samarbeten hela tiden men det hör inte till vanligheterna att du ser två direkta rivaler som samarbetar på det här sättet. Det är ett väldigt ovanligt och banbrytande drag, men det är vettigt att båda husen förnyar sig och erbjuder något nytt”, säger Anusha Couttigane, ansvarig modeanalytiker på Kantar, till Vogue Business.
LÄS MER: Lady Gaga spelar huvudrollen i ny film om Gucci
Klassiska Balenciaga-plagg har ”Guccifierats”
Kollektionen består av 94 looks med många typiska plagg och attribut från Balenciaga-chefsdesignern Demna Gvasalias tid på modehuset. Vi har de oversizeade silhuetterna, midjemarkerade kavajerna och kapporna, ”strumpstövlarna” och 80tals-attributen, vilka maxats med typiska Gucci-print och färger. I kollektionen finns även Balenciagas populära Hourglass-bag, prydd av båda varumärkenas logotyper. En våt dröm för modesamlare med andra ord!
Utöver Balenciaga-referenserna har Michele djupdykt i Guccis 100-åriga historia vilket bland annat syns i de många ryttarreferenserna och sammetskostymerna (som är en nickning till designren Tom Fords legendariska tid på modehuset). Sist men inte minst består kollektionen av många festliga plagg och accessoarer, vilket skvallrar om att Michele längtar lika mycket efter det att livet ska återgå till det vanliga som vi.
Gucci Aria AW21 - se kollektionen med Balenciaga här
LÄS MER: Gucci lanserar smink med normbrytande kampanj – väcker reaktioner