Marie Olsson Nylanders nya spännande mode-jobb
Från inredning till mode – nu blir Marie Olsson Nylander ny creative director på klädmärket Odd Molly. Vi pratar klädstil, nya jobbet och Sicilien-palatset med inredaren och designern, känd från programmet Husdrömmar.
Grattis till nya jobbet! Vad blir det första du kommer att göra i din nya roll?
– Tack snälla! Det första jag kommer att göra är plagg jag drömmer om men som aldrig tidigare skapats!
– Jag blev så otroligt glad när jag fick frågan från Odd Molly, och kände direkt ”Ja!” Jag har alltid gillat Odd Molly och det kommer att bli kul, utmanade, utvecklande och lärorikt. Samtidigt känner jag starkt självförtroende och tänker att det här klarar jag!
Vid det här laget är vi bekanta med din inredningsfilosofi, men hur skulle du beskriva din klädstil?
– Jag klär mig alltid efter humör, inte efter uppgift! Ofta är jag stressad och gillar devisen ”ett plagg sedan klar”! Med det sagt väljer jag ofta exempelvis en jumpsuit, klänning eller en overall som jag alltid mixar upp med vintage. Jag älskar vackra tyger och kan köpa något totalt opraktiskt, bara för att det ”talar” till mig. Min klädstil är inte helt olikt min inredningsstil, ganska mycket min egen. Detta, inser jag också, speglar tydligt vilken vision jag har för Odd Molly.
Hur har din stil förändrats genom åren?
– Den har faktiskt varit ganska konstant. Som tonåring var jag stammis på Uff – köpte bara vintage och sydde om. Tyckte vanliga butiker var tråkiga, och det kan jag tycka fortfarande. Nu har jag lite mindre tid, så när jag väl handlar blir det oftast ett lite dyrare plagg som jag mixar ihop med saker jag redan har. Men jag har helt slutat med tajta jeans, plagg som är obekväma går helt bort nuförtiden.
Det går att göra lite uppror varje dag genom att bära ett specifikt plagg
Hur ser din relation till mode och trender ut?
– Jag har koll på mode och trender men följer dem inte. Antingen är man före eller så struntar man i den, så länge det inte är något jag verkligen älskar. Modetrender är ju alltid före trender i inredningen ,så jag har alltid sneglat på modebranschen samtidigt som mode är ett stort intresse. Modet speglar ju vår samtid och det tycker jag är väldigt intressant.
– Det går att göra lite uppror varje dag genom att bära ett specifikt plagg – sånt tycker jag är spännande, och jag är en iakttagare. Dolda budskap är finurliga och jag är övertygad om att min inredningsbakgrund med sinne för detaljer kommer göra stor nytta i mitt arbete.
Vilken är din vanligaste outfit till vardags?
– Det är nog ganska säsongsbetonat ändå. På vintern – stor mjuk byxa eller yogabyxor, t-shirt och skinnkavaj, pälsboots eller sneakers. Alternativt träskor, snickarbyxor och stickad tröja eller linne. Scarfves i håret eller en mössa. Jag älskar rockar, kappor, jackor – men inte vinterjackor, så jag klär mig alltid för kallt. På sommaren: klänning, träskor eller sandaler och skinnjacka. Termometern måste visa över 30 grader för att jag ska lämna min skinnkavaj hemma!
Och hur ser det ut när det är dags för fest?
– Om det är riktig fest klär jag upp mig genom att bära en extremt vacker klänning. Kanske något litet smycke, men klänningen blir det centrala. För en mindre fest hemma blir det också en klänning men då en mer bekväm kanske.
Vilket är det dyraste plagg du någonsin köpt?
– En Gucciklänning med Swarowski-kristaller som jag köpte på Sicilien. Sparar den till något väl valt tillfälle.
Vilket är det äldsta plagget i din garderob som du fortfarande använder?
– Jag har ett flertal, men värda att nämna är dessa: En Katharine Hamnett t-shirt med texten ”Choose life”. Den faller snart sönder, älskar den! Har 13 år på nacken minst. Även min svarta skinnkavaj jag köpte för 80 kronor på loppan i Höganäs, i mjukaste nappaskinn – ca 15 år gammal. Sist men inte minst, min äldsta jeansjacka, en Wrangler som jag köpte på UFF som 20-åring, fortfarande i jättefint skick.
Vilket plagg tar du aldrig på dig igen?
– Push up-bh och tajta jeans som man inte kan sitta i.
Vilka förändringar kan vi vänta oss med dig vid rodret på Odd Molly?
– Jag hämtar både inspiration från varumärkets historia och unika DNA, men även från vår samtid och omgivning. Vår övertygelse är att Odd Molly behövs för alla de kvinnor som vill bära vackra plagg, känna sig fina och fria – nonchalant eleganta, lite rebelliska, kvinnliga och starka. Min önskan är att göra klänningar som döttrar lånar av sina mammor och tvärtom. Odd Molly är en livsstil och ett sätt att se på världen, en personlig berättelse, inte en kortlivad trend.
Vad har hänt i Sicilien-palatset sedan senaste säsongen av Husdrömmar – genombrott och vilka utmaningar ?
– Vi spelade in det sista i september så vi har inte hunnit göra så mycket mer just nu. Men vi har tagit ner färg för att måla lite innan det blir för varmt, samt att vi ska putslaga fasaden i höst.
– Att vi har kommit så här långt med vårt hus är en bedrift bara det. Vi har haft problem med vår första byggare och saker han gjort fel, men inget vi har tagit upp i tv. I stort sett så har vi klarat det mesta bra, utan för mycket problem. Trädgården var en killer både ekonomiskt och tidsmässigt – men vi klarade det!
Vad blir nästa stora projekt på Sicilien?
– Vi kommer inte ha råd med en pool just nu, så vi vågar inte riktigt dra i gång det arbetet. Så nu till hösten blir det i stället fasad, terrass, lite balkong dörrar och lite fix inomhus på väggarna i blåa rummet.
LÄS MER Designerna som raderats från sina varumärken
LÄS MER Jenny Strömstedt: ”Det är inte så farligt att åldras”