Moderedaktören listar 5 höjdpunkter från Stockholm Fashion Week
Stockholm Fashion Week är över för denna gång – under tiden som vi väntar in höstmodet som visades upp så gottar vi oss i fem höjdpunkter från modeveckan, listade av DV:s moderedaktör Marika Agestam Cederlund.
1. Filippa K:s vinterhyllning
Filippa K:s AW22-kollektion inspireras av de skandinaviska vintrarna – från det dramatiska vinterlandskapet i norra Sverige till den sofistikerade vinterstillheten i storstäderna. Rika texturer och oväntade silhuetter möter mjuka accentfärger i en kollektion som annars till stora delar går i en svart och jordig färgskala. Kollektionens looks fotades på taket till Filippa K:s huvudkontor i Stockholm under en vacker vinterdag - från soluppgång till solnedgång (se bilderna!).
2. Skandinavisk minimalism
Maximalism, mönster och färg har dominerat streetstylescenen under de senaste åren – mycket tack vare vårt grannlands modevecka, Copenhagen fashion week. Och även om vi älskar att inspireras av de härliga bilder som det blir av poppiga looks så känns Stockholm Fashion Weeks back to basics-mode som en frisk fläkt. Trenchcoats, kostymer och lugna färgskalor – en kan aldrig ta minimalismen från Stockholms modevecka!
3. Nya affärsmodeller
Stockholm Fashion Week är känt för att vara i framkant när det kommer till såväl hållbarhet som tekniska lösningar. Singular Society är det senaste SFW-tillskottet som bryter mot traditionella affärsmodeller. Det är ett medlemskapsbaserat lifestylevarumärke som, mot en månatlig kostnad om 79 kronor, ger medlemmarna tillgång till att kunna köpa hållbart tillverkade högkvalitetsprodukter mot den kostnad som de faktiskt kostar att tillverka. Som en kashmirtröja för 895 kronor eller en egyptisk bomullstshirt för 160 kronor – en bråkdel av vad samma varor, skapade i samma fabriker fast för stora modemärken, hade kunnat kosta. Affärsidén bygger på att undvika överproducering av kläder och att kunna erbjuda det som medlemmarna vill ha – exempelvis nu senast en exklusiv kollektion med skidkläder.
En annan nykomling på SFW-schemat är NOMS – en e-handelsplattform som erbjuder lokalt och hållbart producerade plagg; ”ett nätverk av små fabriker, lokala skräddare och kemtvättar för att skapa en ny modeupplevelse”, som det beskrivs i ett pressmeddelande. NOMS presenterades under modeveckan och lanseras i februari 2022.
4. Stand Studios färgfest



Trots att Stand Studio inte ens har fyllt 10 år så har märket gjort global succé och hade vid det här laget nog gjort vilken modevecka som helst världen över både lite mer färgglad och rolig – och är därför ett uppskattat tillskott under SFW. AW22-kollektionen består självfallet av färg – neongrönt, bubbelgumsrosa, klarrött och koboltblått, och mycket läder och fejkpäls. Den designades baserat på idén om en generationsöverskirande garderob som utmanar traditionella könsgränser.
5. Stockholm Surfboard Club



Stockholm Surfboard Club grundades av Acne Studios-alumnerna Manne Haglund Glad och Anton Edberg, och märket har samarbeten med bland annat Ben Gorham i porfolion. ”Vad har Stockholm med surfing att göra”, kanske du undrar – och det är nog många som frågat sig detsamma. Men trots detta har märket gjort internationell succé bland såväl vågsurfare som modeälskare, mycket tack vare dess lifestyle-approach (ja, de säljer surfingbrädor också, inte bara kläder!). AW22-kollektionen som visades upp under SFW var inspirerad av jordresor, asteroidbrytning och utilitymodet. Spännande - eller hur?!
LÄS MER: 6 trendiga huvudbonader att testa i vinter (med inspo från Copenhagen Fashion Week!)