Nya jeans från Örjan Andersson
Som du kunnat läsa tidigare på Damernas.se har den skäggiga hjärnan bakom Cheap Monday lämnat sitt succémärke. Men misströsta inte. Han har startat ett nytt märke under sitt eget namn, Örjan Andersson.
Han började på samma sätt som sist. Med jeans. Nu finns premiärkollektionen i butikerna. För Damernas.se berättar Örjan Andersson om kollektionen, nya varumärket och framtiden.
Berätta om din premiärkollektion. - Jeansen har en ganska clean look. Det är åtta varianter med fyra olika passformer, en unisexmodell, två tjejmodeller och en killmodell. Jag har arbetat med tvättad denim nu till våren. Det är lite 60- och 70-talskänsla över jeansen. Även de svarta jeansen är tvättade. Jag har gjort T-shirtar till kollektionen också, en dam- och en herrmodell i fem varianter, både med och utan tryck.
I vilka butiker finns jeansen?- De finns bland annat på Aplace, Awesome rags på Hamngatan, Snickarbacken 7, Tjallamalla, Sneakers' n' stuff, nelly.com och Storm i Köpenhamn. Jeansen kostar 800 kronor medan T-shirtarna kostar 250 kronor.
Kommer du att utöka märket?- Ja, till höstkollektionen kommer det lite skjortor, chinos och stickat, men jeansen är fortfarande huvuddelen.
Varför börja om på nytt?- Det är ett kul skede när man börjar med nya tankar och ett nytt varumärke. Jag har ju jobbat med jeans i tjugo år och jag tycker att det är otroligt roligt. Det är ett privilegium att få jobba med det här.
Varför just jeans?- Jeans är ett väldigt snyggt och praktiskt plagg och det går att göra väldigt mycket med jeans. Från början är materialet mörkt, hårt och otvättat, men sedan kan man få fram så många nyanser, så många tvätteffekter.
Hur ser dina framtidsplaner ut?- Jag har fullt sjå med det nya märket. Jag hoppas att det kommer att växa och det ser det faktiskt ut att göra.