Hon tröttnade på trötta fötter – uppfann bekväma klackskor
Den danska skodrottningen Frederikke Schmidt kom på ett supersmart sätt att hitta kunder till sitt då nystartade skomärke. Och det kostade knappt någonting!
– Skor sviker dig aldrig. Oavsett hur du mår så får ett par snygga klackar dig att må bättre!
Frederikke Schmidt, grundare av det danska skomärket Roccamore, besitter en grundmurad kärlek till skor. Som 24-åring åkte hon till Florens, utbildade sig inom skodesign och arbetade för flera lyxmärken innan hon efter åtta år flyttade tillbaka till Köpenhamn för att göra högklackade skor – som är bekväma!
FREDERIKKE SCHMIDT
GÖR Grundare av skomärket Roccamore
ÅLDER 37 år.
BOR I Köpenhamn, Danmark.
FAMILJ Gift
– Jag förstod aldrig varför alla vackra skor skulle vara så obekväma, det var nästan som om man gjorde dem obekväma med flit! Jag studerade med en ortopedisk skomakare för att skapa en läst som gjorde det anatomiskt korrekt som möjligt att röra dig i högklackat. Efter två år av att ha provat mig fram var det dags! Roccamore gör bekväma högklackade skor tillsammans med Italiens bästa skomakare.
Jag förstod aldrig varför alla vackra skor skulle vara så obekväma
När Frederikke väl hade sin produkt på plats så återstod en utmaning som i princip alla entreprenörer måste knäcka: Hur når man ut till kunden?
Frederikke kom på ett smart sätt – som dessutom var nästan gratis!
Utan att vi visste ordet av så hade vi 30-40 events runt om i Danmark
– När jag lanserade Roccamore hade jag förstås inte så mycket pengar, och jag hade bara ett litet showroom på fjärde våningen på en bakgård i Köpenhamn. Istället så bad jag de kunder jag hade om hjälp om att göra event. Jag frågade på Facebook och det var en fantastisk respons – alla var så hjälpsamma och erbjöd oss att vara på restauranger, kontor, hotell, butiker och andra ställen – och utan att vi visste ordet av så hade vi 30-40 events runtom i Danmark.
– På detta sätt skapade vi också en relation med våra kunder, vi träffade dem i deras hemstad och de fick verkligen lära känna märket. Det här blev grunden för varumärket och även om vi idag har snygga butiker så gör vi alltid våra Roccamore-turnéer fyra gånger om året, och besöker fem städer åt gången.