Hailey Bieber, Lila Moss och Sarah Jessica Parker
Hailey Bieber, Lila Moss och Sarah Jessica Parker Foto: TT

Tagga till – rosen intar modet!

Passion, oskuldsfullhet och andlig symbolik i en och samma blomma. Rosen som mönster och form har länge varit en viktig del av modebilden – och i höst är den både dramatisk och skirt romantisk på samma gång.

Den brinnande passionens och kärlekens blomma. Fruktsamhetens – och avhållsamhetens. Den kyska andliga kärlekens, oskuldens och Jungfru Marias. Skönhetens. Englands. Hemligheternas, minnenas och livets. Ja, rosen är en av världens mest älskade och mest använda symboler. Inom en rad olika kulturer och under vitt skilda tidsperioder har den haft helt olika betydelser. Och kanske är det därför modeskapare gång på gång återkommer till den, i mönster, applikationer och silhuetter.

Besökare på Copenhagen Fashion Week i trendig deminjacka med rosapplikationer. Foto: Copenhagen Fashion Week

– Inom kristendomen är rosen en kraftfull symbol. Särskilt inom katolicismen, där den bland annat är en symbol för Jungfru Maria, berättar Hanna Wittrock som är universitetslektor och forskar om mode på Textilhögskolan i Borås.

Rosen är som en motsats till den tidsanda som varit. Den är inte chill eller ironisk.
Hailey Bieber i klänning från Saint Laurents höstkollektion 202. Foto: MEGA CHANNEL / MEGA TT NYHETSBYRÅN

– Sedan är den så klart också en tydlig symbol för dramatik och kärlek – starka känslor. Och mode dras till starka dramatiska uttryck. Särskilt om de introduceras som trender, till skillnad från ett varumärkes stil, sådant som finns i kollektionerna mer eller mindre permanent. När det handlar om att introducera något nytt i kontrast till det som varit, så är rosen väldigt tacksam som symbol. Den finns i vårt kulturella medvetande och väcker mycket uppmärksamhet. 

Roberto Cavalli Fall Winter 2022. Foto: Catwalkpix.com

I höst visar modehus som Roberto Cavalli, Saint Laurent och Blumarine dramatiska rosenprint och välsydda applikationer. 

Blumarine Fall Winter 2022

Men de senaste åren har rosen knappt synts alls i modebilden, inte förrän i våras då den plötsligt dök upp hos flera modehus. Bland alla mysbyxor, hoodies och ironiska retrostilar som normcore och 90-talsnostalgi har de dramatiska uttrycken inte haft en naturlig plats. Tvärtom, förklarar Hanna Wittrock, är dramatiska känslor väldigt tacksamma att ironisera över. 

STYLEBYs höstmodenummer 2022 pryds av modellen Smilla Herbst i en klänning av danske designern Nicklas Skovgaard. Foto: Olivia Fröhlich

– Rosen är som en motsats till den tidsanda som varit. Den är inte chill eller ironisk. Efter restriktionerna under pandemin, då det har varit mycket sweatpants och sitta i soffan kanske modeskapare vill markera ett skifte. En återgång till den fysiska världen. Jag tror att det finns en trötthet på hemmasittande, myskläder och det utstuderat nedklädda.

Loewe Fall Winter 2022- Foto: CATWALKPIX.COM / CATWALKPIX.COM

Designer som Dolce & Gabbana, Christian Dior, Elsa Schiaparelli och Christian Lacroix har använt sig av rosen i olika former under hela sina designkarriärer. Allt från kjolar formade av gigantiska textila rosenblad till romantiska rosmönster och stora applikationer – det sistnämnda har framför allt synts inom haute couturen. Men även i populärkulturen, inte minst som Carrie Bradshaws signum i Sex and the city. Och just det exklusiva, handsydda couture-hantverket, men även det folkloristiska, virkade och broderade, är något som rosen ofta förknippas med och återkommer inom. 

Saint Laurent Fall Winter 2022. Foto: Catwalkpix.com

Modemuseet The museum at FIT i New York hade förra hösten en stor utställning om rosens roll inom modet, Ravishing: The rose in fashion, vilket även är titeln på den bok som släpptes i samband med utställningen, av modeforskaren Amy de la Haye. Både boken och utställningen fylldes av exempel på rosens påverkan på både mönster och silhuetter genom modets historia, men också dess symbolik. Som den svarta rosen, som kan symbolisera ödesdiger kärlek, tragedi och död, eller den röda rosens passionerade kärleksbudskap, som visades med hjälp av designer som Commes des Garçons, Dior och Alexander McQueen.

Sarah Jessica Parker i And just like that … Foto: GOTHAM / SPLASH NEWS / GC IMAGES

– Rosen är paradoxal. Den är skör och oskuldsfull, men också stark och kraftfull, och som beväpnad med sina taggar. Modet använder sig gärna av symboler som är lite dubbla till sin karaktär, eftersom det ger mer uppmärksamhet, säger Hanna Wittrock.

Hon berättar att det även finns en större tematik som syns i modevärlden just nu, där rosen ingår: slottstematiken. Slottet och det kungliga, med dramatiska stora kjolar, glittrande smycken och svepande mantlar – men också själva slottet som symbol i sig. Och det finns väl inget som känns längre från fulsnygga mjukisplagg eller sval, cool streetstil än dramatisk slottsromantik?

Rosen står för något som tar tid, som är exklusivt

– När modets pendel svänger, vilket den gör med nästan mekanisk regelbundenhet, måste den också plocka upp något som är i linje med vad människor längtar efter. Vad som är tidens anda. Jag tror att vi inte längre vill ha det ironiska och blaserade. Rosen står för något som tar tid, som är exklusivt … Inte bara romantik – rosen är seriös.

Skådespelaren Alexander Abdallah i halsband med en rosdekoration från hans samarbeteskollektion med Maria Nilsdotter. Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT / KARIN TÖRNBLOM TT NYHETSBYRÅN

LÄS MER Höstens 8 styling-detaljer du måste ha koll på

LÄS MER Chefredaktören: ”6 stiltips för ett kyligare väder”

LÄS MER Sharon Stone, 64: ”Därför slutade jag med botox”