5 rosa oktober-kollektioner som stödjer kampen mot bröstcancer
Oktober är den rosa månaden då vi tar ett gemensamt krafttag i kampen mot bröstcancer. Här är fem kollektioner som på olika sätt bidrar i striden mot sjukdomen.
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår i oktober varje år i syfte att samla in pengar till forskning, sprida kunskap om bröstcancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. I år är företag som Lindex, Ica och XXL huvudsponsorer till Rosa Bandet-kampanjen och parfymören Ben Gorham bakom Byredo har designat årets rosa band. Utöver Cancerfondens samarbetspartners gör många andra varumärken egna kollektioner som också stöttar kampen mot bröstcancer på olika vis. Vi listar här fem fina initiativ.
LÄS MER: Nu släpps Karl Lagerfelds sista samarbete – sminkkollektion med L’Oreal
Lindex Pink – 10 procent till cancerforskning
Lindex är sedan 17 år en av huvudsponsorerna till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och i år släpper man en klädkollektion i samband med kampanjen. Kollektionen består av 19 plagg med stickat och mönster i fokus. 10 procent av försäljningen går under oktober månad till cancerforskning.
Plagg från Lindex Pink-kollektionen 2019.
Vans Breast cancer awareness collection
Vans släpper i samband med den internationella bröstcancer-månaden en kollektion med sneakers, plagg och accessoarer. Med print av olika tecknade bröst och texter som ”You got this” hoppas Vans på att utbilda unga i att kontrollera sina bröst och samtidigt visa upp skönheten och styrkan hos de som påverkas eller berörs av bröstcancer. Minst 200 000 dollar av intäkterna kommer att gå till CoppaFeel!, en brittisk välgörenhetsorganisation som främjar tidig upptäckt av bröstcancer. Kollektionen släpps 1 oktober.
Plagg från Vans Breast cancer awareness collection.
Rosa plattång från Ghd i kampen mot bröstcancer
Ghd har arbetat med olika välgörenhetsprojekt mot cancer i 15 år, och i år visar man sitt stöd genom kollektionen Ink on pink. Det är två specialdesignade plattänger som man släpper i samarbete med tatueringsartisten David Allen. David Allen är känd för sina blomstertatueringar som han tatuerar på kvinnor som drabbats av mastektomiärr efter bröstcancer, i syfte att återuppbygga deras självkänsla. Hans signaturmönster pryder de nya plattängerna, som bidrar till bröstcancerforskningen.
Plattången släpps i golden och platinum-edition.
Bröst-bh till förmån för bröstcancerforskning
Underklädesmärket Understatement Underwear och stylistduon Visualisterna har tagit fram en bralette (en mjuk bh) och en t-shirt med print av ett bröst. Tanken bakom designen är att visualisera bröstcancer och samtidigt hylla alla fantastiska kvinnor som kämpar mot den. 20 procent av försäljningen av plaggen går till bröstcancerforskning. Kollektionen släpps den 1 oktober.
Plaggen säljs antingen i set för paketpris eller själva.
Ralph Laurens kollektion för hela familjen
Ralph Laurens kollektion Pink Pony består av kläder för hela familjen, samt inredning. Designern Ralph Lauren är djupt involverad i kampen mot bröstcancern sedan 30 år, efter att en nära vän blev diagnostiserad med sjukdomen 1989. Kollektionen går i mycket ljusrosa och såklart med de klassiska Polo-skjortorna. 25 procent av intäkterna från kollektionen går till Pink Pony Fund of The Polo Ralph Lauren Foundation eller andra organisationer och nätverk som arbetar för att stödja cancerforskningen. Köper man tröjan ”Live Love” går 100 procent till stiftelsen. Kollektionen släpps 1 oktober.