Så minns vi ögonblicket när Sara Danius bar sin ”revenge dress” på Nobelfesten
Chefredaktör Jonna Bergh belyser ett ögonblick som gått till modehistorien – när Sara Danius gjorde entré på Nobelfesten 2018.
Reaktionerna lät inte vänta på sig. Expressens kulturskribent Gunilla Brodej sa att hon ”skrek rakt ut” när Sara Danius gjorde entré på Nobelfesten förra året, och tolkade hennes klädval som ”det mest underbara sätt som hon kan kommentera Horace Engdahls formulering ’Jag vet inte om män passar bättre att sitta i den här sortens församlingar’.
LÄS OCKSÅ: ”Revenge dress” – ikoniska powerklänningar vi minns genom åren
Sara Danius hade under året varit en av huvudpersonerna i dramat kring Svenska Akademien och hade tvingats avgå som ständig sekreterare. Under flera år hade hennes Nobelklänningar, som skapats av Pär Engsheden, fått stor uppmärksamhet (för stor uppmärksamhet menade vissa vänner av monarkin som inte tyckte om att Sara i mångas ögon överglänst självaste drottningen och kronprinsessan) för sina dramatiska tyger och silhuetter – alla hade haft litterära referenser till författare, bland dem Virginia Woolf.



Jag tyckte det var dags att visa glädje och att det är dags för ett nytt kapitel
Inför 2018 års Nobelfest, som dessvärre skulle visa sig bli hennes sista, hade Sara valt ett annat spår. Under våren hade det så kallade Knytblusupproret uppstått – kvinnor och män över hela Sverige klädde sig i Saras stilsignatur, knytblusen, för att backa Sara och markera sitt stöd för henne i turerna kring Akademien. Så när Sara vid Nobelprisets utdelning tog plats på podiet bland män i svart frack var det i en extravagant och färgstark klänning med cape och, naturligtvis, knyt runt halsen.
LÄS OCKSÅ: Så minns modesverige Sara Danius: ”Tack för ditt mode – och ditt mod”
Klänningen blev den stora klädsnackisen detta år – en klassisk ”revenge dress”, som den typ av uppseendeväckande klänning som signalerar att man kommit över ett uppbrott brukar kallas. Sara Danius själv kommenterade klädvalet i SVT: ”Jag tyckte det var dags att visa glädje och att det är dags för ett nytt kapitel.”
I oktober i år gick Sara Danius bort i bröstcancer, och när hennes liv och gärning sammanfattades betonades hennes sällsamma förmåga att kommunicera och beröra – även med mode.