Susanne Ljung om när Tom Ford gjorde mode sexigt igen
Modejournalisten Susanne Ljung belyser ögonblick som gått till modehistorien. Som när Tom Ford för 24 år sedan vågade göra mode till någonting sexigt igen, i och med sin första kollektion för Gucci.
När modellen
Amber Valetta nonchalant svängde fram på catwalken för modehuset Gucci i Milano våren 1995 lyckades hon med det nästan omöjliga – att överraska modevärlden.
Hennes sängkammarrufsiga hår, sotade ögon och lågt skurna midnattsblå sammetsjeans till en djupt, djupt uppknäppt satängskjorta fick publiken att räta på ryggarna, spärra upp ögonen och utbrista i ett kollektivt "wow". På bilden kan man se att hon har svårt att hålla tillbaka ett leende.
För Gucci var länge detsamma som "gäsp". Men efter denna höstkollektion 1995/96 började märket självklart kopplas ihop med uttryck som "sexig", "sofistikerad" och "jetset".
Hädanefter kom Gucci att representera en modern version av en glammig och sexig 70-talsstil. En tid där Studio 54 i New York var det hedonistiska nav kring vilket ett internationellt jetset, klädda av modeskaparen Halston kretsade. En stil som här tog sin början och svingade upp Gucci till modets elitnivå.
Märket blev plötsligt både trendsättande och storsäljande. Och modehusets nye chefsdesigner, Tom Ford, förvandlades därmed till en superstjärna som lyser än, i dag med eget märke.
LÄS ÄVEN: Klassiska solglasögon som håller stilen (år efter år!)
Gucci har gjort ytterligare en liknande - och samtidigt väldigt annorlunda - resa, som inleddes 2015 när den nuvarande designern Alessandro Michele gav märket en helt ny, fantasifull och extremt framgångsrik inriktning.
Guccis excentriska uttryck och sätt att kommunicera detsamma har inspirerat den årliga modeutställningen på Metropolitan Museum i New York som pågår nu, och som har namnet Camp: Notes on fashion.
Susanne Ljung är programledare för Stil i P1 och tidigare chefredaktör för Damernas Värld.