Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa damernasvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: KNOTAN

The Cords & Co:s designer om satsningen: "Vi vill få folk att älska manchester"

Mikael Söderlindh och Viktor Tell (killarna bakom Happy Socks) är aktuella med det nya varumärket The Cords & Co som lägger fullt fokus på manchesterplagg. Varumärkets designer Linnéa Bach berättar mer.

Linnéa Bach, designer på The Cords & Co. Foto: Christian Gustavsson

Varför manchester?

– Idén bakom The Cords & Co föddes i och med Mikael Söderlindhs kärlek till manchester. Alla, från kungar till arbetare, har burit manchester, och det har haft en självklar plats i garderoben hos kulturella ikoner som Serge Gainsbourg och Jane Birkin. Trots det har ingen gett materialet den uppmärksamhet som det förtjänar.

Vad är er vison?

– Genom att öppna flaggskeppsbutiker i sex modestäder runt om i världen, samtidigt som vi lanserar vår egen webbshop och samarbetar med återförsäljare i närmare 20 länder, hoppas vi få folk att älska manchester lika mycket som vi gör. Vi kommer även att samarbeta med bland annat Eastpak, Alpha Industries och DJ Harvey.

LÄS MER: The Cords & Co – se hela första kollektionen här

Har du någon favorit ur kollektionen?

– Jag tycker den röda färgen Poppy red, som vi har i flera produkter på både dam- och herrsidan, är underbar. Att klä sig i manchester från topp till tå är väldigt kontemporärt. Kombinera de två trenderna och du får en monokrom look som slår allt annat i höst.