Tiger of Swedens damsatsning fyller 20 år – firar med 90-talskollektion
Räkna med fest och 90-talsinfluenser när Tiger of Swedens damsatsning firar 20 år med en ny kollektion – som fått namnet 1997.
År 1997 premiärvisades
Titanic på bio, världens första klonade får såg dagens ljus och Tony Blair blev premiärminister i Storbritannien. Men året innebar också startskottet för Tiger of Swedens första damkollektion.
Modeföretagets historia sträcker sig ursprungligen hundra år tillbaka i tiden, men var tidigare enbart känt för sitt skräddade herrmode och som destinationen för män på jakt efter den perfekta kostymen. Det var alltså först i slutet av 1990-talet som deras skräddade stil blev tillgänglig för båda könen, och Tiger of Sweden blev ett synligt varumärke i var och varannan kvinnas garderob. 2003 tilldelades Tiger Damernas Världs modepris Guldknappen, av just den anledningen.
Vi var i tonåren när Tiger dam lanserades 1997, så vår research i musik, film och kläder från det året var laddad med många minnen.
Nu plockas födelseåret upp i en jubileumskollektion med fest som tema, och självklart har den fått namnet 1997. Vi bad designerna Els-Marie Enbuske och Karin Fritz på Tiger of Sweden att berätta mer.
Hur har arbetet med jubileumskollektionen varit?
– Vi var båda i våra sena tonår när Tiger dam lanserades 1997, så vår research i musik, film och inte minst kläder från det året var laddad med många minnen för oss. Vi jobbar alltid med en grund i det klassiska skrädderiet, där vi har vårt arv. I denna kollektion tillät vi oss sedan att använda mer expressiva tyger, glitter, pärlbroderier, lack och skinn för att kollektionen skulle spegla jubileum och fest. Arbetet med jubileumskollektionen har varit väldigt kul och inspirerande.
Vad beror Tiger of Swedens framgång på?
– En stolthet över det arv vi kommer ifrån, det klassiska skrädderiet, tillsammans med ett starkt uttryck. Vi är ett företag som har haft modet att gå sin egen väg.
Vad händer härnäst för varumärket?
– Vi är inne i en spännande fas för tillfället med både ny vd,
Hans-Christian Meyer, och en ny kreativ designchef, Christoffer Lundman. Tiger of Sweden har funnits sedan 1903, alltså i snart 115 år, vilket innebär ett värdefullt arv som vi värnar om och drar lärdom av för framtiden.
Hur ska ni fira?
– Vi kommer att fira tillsammans med våra konsumenter och hylla vårt arv av skräddat mode.